slaapmiddelen alternatief slaapmedicijnenIn navolging van mijn blog over voorgeschreven slaapmedicijnen kon een artikel over de vrij verkrijgbare slaapmiddelen natuurlijk niet achter blijven. In het eerder verschenen artikel over slaappillen kun je lezen wat voorgeschreven medicatie met je doet en wat de nadelen zijn.

Vrij verkrijgbare slaapmiddelen

Niet iedereen met slaapproblemen gaat hiermee naar de dokter, en ook als iemand dit wel doet krijgt hij of zij niet zomaar slaapmedicatie voorgeschreven. Veel mensen proberen dan ook wel de homeopathische middelen die vrij verkrijgbaar zijn. Als je de drogist induikt blijkt dat er een hoop slaapmiddelen verkrijgbaar zijn. Deze ‘natuurlijke’ slaapmiddelen zouden stuk voor de stuk de nachtrust moeten bevorderen. Maar doen deze middelen ook echt wat voor je? De drie meest voorkomende slaapmiddelen (of bestanddelen van) zijn melatonine, valeriaan en kamille. Deze drie komen op zichzelf voor als slaapmiddel maar ook gecombineerd. Maar wat doen ze?

Melatonine

Melatonine is een lichaamseigen hormoon dat vaak wordt aangeduid als het slaaphormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat we moe worden en goed kunnen slapen. Een grote invloed op dit hormoon is licht. Als het buiten donker wordt gaat je lichaam dit automatisch aanmaken voor de nacht die komen gaat. Hierdoor worden we in de avond doorgaans vanzelf slaperig. De aanmaak van melatonine stopt in de loop van de nacht ook weer en als het licht wordt begint je lichaam met het aanmaken van waakhormonen zodat je fris en fruitig, en vooral wakker, de dag tegemoet gaat (yup, de biologische klok). Melatonine maak je dus zelf aan! Maar waarom is dit ook vrij verkrijgbaar als slaapmiddel? En is het dan wel nodig om dit extra bij te gaan slikken? Naar mijn mening is het overbodig, althans, dat zou het moeten zijn omdat je lichaam dit zelf kan reguleren.

Toch wordt melatonine veel gebruikt als slaapmiddel. Als je slaapritme verstoord is en de eigen aanmaak van melatonine dus niet werkt zoals het zou moeten, dan is het mogelijk om melatonine als supplement te nemen. Het wordt ook vaak gebruikt bij een verstoorde biologische klok door bijvoorbeeld een jetlag of het (afwisselend) werken in nachtdiensten. Hoe je het moet gebruiken is afhankelijk van wanneer je lichaam normaal gesproken melatonine aanmaakt.

Het gebruik van melatonine kan je lichaam ook flink in de war brengen. Je gaat iets wat op natuurlijke wijze hoort te werken toch een soort van manipuleren. Ik zou je adviseren om dan ook altijd een arts te raadplegen voordat je hiermee begint. Laat je adviseren over dosering, tijdstip van inname, en of het überhaupt wel geschikt is voor je. Waar je ook rekening mee moet houden zijn de mogelijke bijwerkingen.

Bijwerkingen van melatonine pillen

Dat zijn er best een hoop. Mogelijke bijwerkingen zijn onder andere psychische klachten, denk daarbij aan rusteloosheid, duf zijn, stemmingswisselingen. Andere bijwerkingen zijn hoofdpijn, maag en darmklachten, opvliegers, huiduitslag en spierkrampen. De lijst gaat nog wel even door, maar de gene die je niet wilt missen is slaapproblemen. Van een slaperig gevoel overdag tot ’s morgens veel te vroeg wakker worden. Dit omdat je zelf de ‘extra’ melatoninehoeveelheid aan het bepalen bent ipv dit door je eigen lichaam te laten regelen.

Valeriaan

Wat is valeriaan? Het is niet lichaamseigen maar een kruidenmiddel. De werking ervan wordt omschreven als licht rustgevend. Het wordt dan ook voornamelijk gebruikt bij stress, nervositeit (denk aan bijvoorbeeld examenstress) en bij slaapproblemen. Het zou door de licht rustgevende werking ervoor kunnen zorgen dat je hierdoor net wat beter in slaap zou kunnen vallen. Maar er is niet bekend hoe het precies werkt en het werkt ook vaak niet bij iedereen.

Bijwerkingen valeriaan

Een aantal bijwerkingen kan je er toch wel van krijgen. De meest voorkomende zijn maagklachten, misselijkheid en buikkrampen. Omdat valeriaan een kruidenmengsel is, is het nog niet zo goed onderzocht als andere middelen. Dit wil dus wel zeggen dat er ook nog weinig bekend is van bijwerkingen op de lange termijn en wat het doet met je bij langdurige gebruik.

Kamille

Kamille is ook niet lichaamseigen. Het is een plant die in Nederland in de natuur voorkomt. Het is een soort doe het zelf plant. Mijn oma noemt het haar alleskunner. Kamille wordt al jaren gebruikt in onder andere thee, homeopathische medicatie en oliën. Dit vanwege de geneeskrachtige werking die die plant zou hebben. De werking van kamille is licht ontstekingsremmend en licht ontsmettend, het kan ook een licht ontspannend effect geven op de darmen en maag bij bijvoorbeeld buikpijn. Ook zou het rustgevend zijn. Daarom wordt het ook vaak in bijvoorbeeld thee verwerkt. Van een kopje kamillethee zou je tot rust moeten komen makkelijker in slaap vallen. Echter is dit niet bewezen. Je neemt dus eigenlijk een kopje thee of een tablet met kruiden waarvan de werking niet aangetoond is.

Bijwerking kamille

Er zijn eigenlijk nauwelijks bijwerking van deze plant. Bij overgevoeligheid kan je huiduitslag en jeuk ervan krijgen. Het is een baat het niet schaad het niet middel.

Zijn slaapmiddelen een oplossing?

Al met al zijn deze homeopathische middelen dus niet direct een oplossing voor je slaapproblemen. En goedkoop zijn ze vaak ook niet! Maar wat werkt dan wel? De beste manier om van slaapproblemen af te komen is het vinden en aanpakken van de echte oorzaak en je slaapproblemen aan te pakken op een natuurlijke manier. Slaapmiddelen pakken de oorzaak van de slaapproblemen niet aan en zal ze ook niet oplossen.

Er zijn veel bronnen, boeken en methodes die je kunnen helpen om op een natuurlijke manier slaapproblemen op te lossen. Een methode die veel mensen heeft geholpen is de Perfect slapen in 7 stappen methode. Dit boek (+ korte online cursus) biedt een beproefde en wetenschappelijk onderbouwde aanpak om slaapproblemen stap voor stap op te lossen.

Geef een reactie