slaappillen soorten slaapmedicatieIedereen die voor een langere tijd slaapproblemen heeft zal er vast wel eens over nagedacht hebben of zelf gebruikt hebben, slaappillen. Een op de 10 Nederlanders gebruikt met grote regelmaat voorgeschreven slaappillen op dit moment. Een derde daarvan betreft langdurige gebruikers. Dat komt neer op ongeveer 700.000 langdurige gebruikers. Het lijkt een mooie oplossing voor je slaapprobleem. Je neemt een pil in en slapen is weer een succes. Maar is dit ook echt zo en wat doen deze slaapmedicijnen nou eigenlijk met je?

Wat zijn slaappillen?

Er zijn heel veel verschillende slaapmedicatie op de markt verkrijgbaar, echter is het aantal soorten heel beperkt. De meest voorgeschreven en gebruikte slaapmedicijnen zijn:

Temazepam
Oxazepam

Beide zijn een zogenaamde benzodiazepinen. Wat? Ja precies… Dat is de verzamelnaam voor die groep medicijnen die allemaal kalmerende eigenschappen bevatten. Eigenlijk alle kalmerings- en slaappillen die gebruikt worden vallen onder deze groep medicijnen.

Maar wat doet deze slaapmedicatie nou precies?

Temazepam wordt vooral voorgeschreven aan mensen die moeite hebben met inslapen, ze noemen deze pil dan ook wel vaak een inslapertje. De werking is rustgevend, vermindert angstgevoelens, ontspant de spieren en maakt suf. Hij werkt binnen 15 a 30 minuten na inname en de werking houdt ongeveer 4 a 6 uur aan.

Oxazepam wordt voorgeschreven als men al langere tijd kampt met slaapproblemen of zelfs slapeloosheid. De werking is praktisch hetzelfde als bij temazepam. Het verschil zit hem in het feit dat deze pil pas na 1 uur begint te werken en tot 10 uur aanhoudt. Het brengt je in slaap en het houdt je dus in slaap.

Wat gebeurt er als je een slaappil neemt?

Door het innemen van een slaappil, wordt de hersenactiviteit verlaagd en de hersengolven vertragen. Je spieren gaan ontspannen en eventuele angstgevoelens verminderen. Je zal hierdoor sloom en slaperig worden. Hierdoor zal je in slaap vallen. Het duurt ongeveer 15 uur voor je lichaam de pil afgebroken heeft en dus de werkzame stoffen volledig uit je lijf verdwenen zijn. Dat terwijl de werking vele mate korter is.

Nadelen van slaapmedicatie

Klinkt allemaal nog niet heel verkeerd moet ik zelfs eerlijk bekennen. Maar de bijwerkingen zijn ook niet misselijk. De bijwerkingen bestaan onder andere uit sufheid, slaperigheid, traagheid en spierzwakte. Ook heb je minder tot geen coördinatie- en concentratievermogen meer en kan er geheugenverlies optreden.

Het beïnvloed ook de kwaliteit van de slaap. De hoeveelheid REM slaap neemt af. Je hebt deze fase van slapen nodig om o.a. nieuwe dingen te kunnen aanleren en voor de verwerking van emoties. Je algehele functioneren overdag verslechtert. Tevens zijn de pillen in combinatie met alcohol gevaarlijk voor jezelf maar ook voor je omgeving, omdat bijvoorbeeld je rijvaardigheid wordt beïnvloed.

En daarbij zijn de slaappillen stuk voor stuk zeer verslavend. Dat wil zeggen dat een bepaalde dosering niet het effect houdt als bij het begin. Op den duur heb je steeds meer nodig, omdat je lijf gewend is geraakt aan de stoffen. Je zal steeds meer pillen nodig hebben om hetzelfde resultaat te boeken. Maar een nog groter probleem zal worden dat je niet meer kunt stoppen met slikken van de slaappillen. Je lichaam en geest is gewend geraakt aan de pillen. Je krijgt dus behalve een slaapprobleem ook een verslaving erbij. En afkicken van slaappillen is echt geen pretje. Enkele ontwenningsverschijnselen zijn hartkloppingen, angstaanvallen, prikkelbaarheid, gejaagdheid, spiertrekkingen, trillingen, harde gespannen spieren, diarree, duizeligheid en slapeloosheid!

Eigenlijk blijf je dus met de slaappillen aan hetzelfde probleem vast zitten. Pak de basis van je slaapproblemen aan! De verslavende werking van slaappillen moet je echt niet onderschatten. Ze zullen op den duur echt meer kwaad dan goed doen.

Melatonine

Er zijn ook een aantal vrij verkrijgbare slaapmiddelen op de markt verkrijgbaar. Een veel gebruikte daarvan is Melatoninepillen. Melatonine is een natuurlijk hormoon dat ook wel bekend staat als het slaaphormoon. Het wordt gemaakt in de pijnappelklier bij mensen, deze bevindt zich in de hersenen en melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Melatonine maak je dus zelf aan en hoef je niet in pilvorm te nemen! Je kunt de aanmaak van melatonine op verschillende manieren bevorderen. Je lichaam gaat melatonine aanmaken als het donker wordt. De makkelijkste en belangrijkste manier om de aanmaak te bevorderen is door in de avond de blootstelling aan licht, en dan vooral blauw licht uit beeldschermen, zoveel mogelijk te beperken. Leg op tijd je mobiel, tablet en laptop aan de kant en dim de lichten.

Andere alternatieven zijn slaapmiddelen op basis van homeopathie, waar later (lees; ”ooit”) nog een artikel over zal verschijnen hier op InSlaap!

Wat te doen bij slaapproblemen?

Pas op met slaapmedicatie en pak liever je slaapproblemen aan op een natuurlijke manier. Slaappillen zijn misschien een makkelijke manier om (op de korte termijn) goed te slapen, maar hiermee wordt de oorzaak van de slaapproblemen niet aangepakt en zal je de slaapproblemen ook niet oplossen. Daarnaast zal het effect van de slaappillen afnemen naarmate je deze langer gebruikt. Om echt van je slaapproblemen af te komen zal je de oorzaak moeten aanpakken (en moet die misschien eerst worden ontdekt).

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel en situaties waarin slaappillen een (tijdelijke) uitkomst kunnen bieden, maar overleg dit dan met je arts en laat je goed informeren. Besef dat het een kotertermijn oplossing is en dat je uiteindelijk de oorzaak van je slaapproblemen zal moeten aanpakken om echt van je slaapproblemen af te komen.

Er zijn veel bronnen (zoals deze site), boeken, methodes en trainingen die je kunnen helpen om op een natuurlijke manier je slaap te verbeteren en slaapproblemen op te lossen. Een effectieve methode is die van de ”Perfect slapen in 7 stappen”. In dit boek (en e-cursus) van William van der Klaauw, initiatiefnemer van slaapwijzer.net, vind je een beproefde en wetenschappelijk onderbouwde aanpak om slaapproblemen stap voor stap op te lossen.

Gratis eBook, tips, nieuws & updates!

We respecteren je privacy

Geef een reactie