Chronische slapeloosheid: versla het monster (Boekreview)

Chronische slapeloosheid: versla het monster. Het is de titel van het nieuwe boek van William van der Klaauw, grondlegger van de ‘7 stappen methode‘ en de populaire website Slaapwijzer.net. Het boek richt zich op mensen die alles hebben geprobeerd, maar nog steeds slecht slapen. De schrijver pakt het ‘monster van slapeloosheid’ aan zoals alleen hij dat kan. In deze review geef ik mijn mening over dit boek.

Meer dan de gebruikelijke adviezen

De kern van het boek draait om een beproefde aanpak (de ‘monster-methode’) om chronische slapeloosheid definitief op te lossen. En dit gaat een stuk verder dan het gebruikelijke “ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed” en “leg je telefoon twee uur voor het slapengaan weg.” Dat zijn natuurlijk goede tips, maar niet voldoende voor iemand die jarenlang gebukt gaat onder ernstige slapeloosheid. Het boek gaat echt de diepte in. Dat komt omdat het niet alleen is gebaseerd op zijn ervaringen als slaapexpert, maar ook op wetenschappelijke inzichten en adviezen van internationale collega’s. William gebruikt in het boek veel praktijkvoorbeelden die je precies laten zien wat je moet doen.

Tips waar je direct mee aan de slag kan

Ik hou er persoonlijk niet van als het oplossen van een probleem te ingewikkeld gemaakt wordt. Bijvoorbeeld door allerlei onderzoeken te citeren, met conflicterende resultaten. Of door veel informatie te geven, maar niet te zeggen wat je ermee moet. In dit boek doet hij gelukkig het tegenovergestelde. Vanaf het eerste hoofdstuk geeft hij tips die je direct kunt toepassen en praktische oefeningen die echt gaan helpen om zorgeloos te slapen.

Hoe verder je in het boek komt, hoe meer “tools” je hebt voor het aanpakken van chronische slaapproblemen. Daardoor voelt het een beetje alsof het probleem bij elke pagina die je omslaat een stukje kleiner wordt. De onderbouwing is helder en nooit langdradig. Daardoor weet je precies waarom de schrijver een aanbeveling doet. Hij geeft alle bronnen er bij, zodat je kunt zien dat hij niets uit zijn duim heeft gezogen.

Slapen moet weer vanzelfsprekend worden (en geen strijd)

De psychische kant van slaapproblemen wordt uitvoerig besproken. Een onderwerp dat de meeste slaapexperts links laten liggen, maar wat van essentieel belang is. Hij stelt dat slapeloosheid kan aandoen als een enorm monster, wat maar moeilijk te temmen is.

Ik denk dat iedereen die slecht slaapt dit wel herkent. Slechte nachten zetten aan tot zorgen. “Waarom val ik maar niet in slaap? Wat als ik vandaag niet fit ben? Slaap ik vannacht wel goed?”

Hierdoor verandert iets dat vanzelf hoort te gaan in iets wat je probeert af te dwingen. Desastreus voor de slaapkwaliteit, aldus de schrijver. Hij legt uit hoe je teruggaat naar je natuurlijke staat, waarbij je zorgen wegvallen en slapen als vanzelf gaat. Hierdoor valt tijdens het lezen al veel stress weg. Slapen is weer iets vanzelfsprekends, in plaats van een thema om je zorgen over te maken.

Niets wordt aan het toeval overgelaten

Het blijft niet alleen bij advies over hoe om te gaan met je zorgen. Het boek besteedt ook veel aandacht aan andere mogelijke oorzaken van chronische slapeloosheid. Denk hierbij aan je lichaam, de omgeving of stress. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Ik vind het goed dat hij alle mogelijke oorzaken bespreekt. Je weet zeker dat je niets over het hoofd ziet. Dat is heel belangrijk, want als je de oorzaak niet aanpakt gaat, blijft het dweilen met de kraan open.

Jaren worstelen met iets dat best makkelijk op te lossen is

Hierbij maakt hij een sterk onderscheid tussen wat belangrijk is, en waar je niet aan hoeft te denken. Dit is in deze tijden heel belangrijk, omdat er op internet veel informatie is te vinden. En als je niet weet wat klopt en wat onzin is, kun je maanden (of jaren) blijven worstelen met iets dat eigenlijk best makkelijk op te lossen is. Dat is de meerwaarde van dit boek. Het filtert de enorme stroom aan informatie tot helder, goed verwoord advies dat je direct kunt toepassen.

Conclusie

Al met al is het boek een goede aankoop. De aanpak van chronische slaapproblemen gaat veel verder dan de gebruikelijke adviezen. En de vernieuwende kijk van de schrijver op de psychische kant neemt veel spanning weg. Een aanrader als je er zelf niet meer uitkomt.

Geef een antwoord