Fruitsoorten waardoor je beter slaaptSlaap jij slecht? je hoeft niet direct te grijpen naar slaapmedicatie. Je kunt op verschillende natuurlijke manieren bijdragen aan een betere nachtrust. Eén daarvan is door te letten op je voeding. Wist jij al dat fruit kan bijdragen aan een betere nachtrust?
 

Deze 4 fruitsoorten helpen je beter te slapen

 

Kersen

Wil jij langer slapen? Neem een glaasje kersensap voor het slapengaan! Kersen bevatten van nature melatonine, het hormoon dat je slaap reguleert. Van het eten van kersen en het drinken van kersensap, stijgt de hoeveelheid melatonine in het lichaam. Dit is onder andere aangetoond in een studie van de Northurmbria University. Bij de proefpersonen die een week lang twee keer per dag kersensap dronken, nam de slaapefficiëntie toe met 6 procent.

Kiwi’s

Ook kiwi kan ervoor zorgen dat je slaapkwaliteit vooruit gaat. Uit onderzoek van de Taipei Medicinal University blijkt dat je door een uur voor het slapen twee kiwi’s te nemen, beter in slaap valt én de slaapkwaliteit vooruit gaat. Dit komt door de hoeveelheid antioxidanten en serotonine in kiwi. Serotonine is een neurotransmitter die invloed heeft op de regulering van de slaap.

Bananen

Bananen hebben een positieve werking op de slaap. Dit komt door het aminozuur tryptofaan waar banaan rijk aan is. Tryptofaan zorgt voor de aanmaak van serotonine. Daarnaast zit er magnesium en kalium in bananen. Beide stoffen hebben een kalmerend effect en zorgen ervoor dat de spieren ontspannen. Sommige mensen drinken voor het slapen zelfs bananenthee gemaakt van bananenschil (daar zou de meeste magnesium en kalium in zitten). Maar een gewone banaan mag natuurlijk ook!

Avocado’s

Ben jij ook zo dol op avocado’s? Naast dat ze heerlijk smaken, veel toepassingsmogelijkheden kennen en rijk zijn aan goede voedingsstoffen, dragen avocado’s ook bij aan de slaap. Avocado’s bevatten net als bananen magnesium. Magnesium is belangrijk voor de omzet van tryptofaan naar het slaaphormoon melatonine. Voeding met magnesium zorgt er dus ook indirect voor dat je beter kunt slapen!

Onthoud wel dat te veel of te zwaar eten voor het slapengaan niet goed is. ’s Avonds moet je lichaam namelijk meer moeite doen om voedsel te verteren, waardoor dit verteringsproces je uit je slaap kan houden. Met een lege maag naar bed daarentegen is ook geen goede optie, dit belemmert een goede nachtrust. Neem dus een uurtje voordat je gaat slapen een kleine, licht verteerbare snack. Een kiwi of een bakje kersen bijvoorbeeld!

Geef een reactie