7 tips snurkenWe hebben allemaal wel eens te maken met snurken. Of we het nou zelf doen, of dat we last hebben van andermans gesnurk. Ontkomen doen we er niet aan. In een eerder gepubliceerd artikel over snurken lees je wat snurken is en wat de oorzaken zijn. Voor een uitleg over snurken verwijs ik je dan ook door naar dit artikel.

Wat je kan doen tegen snurken

Er zijn veel manieren om snurken tegen te gaan of zelfs helemaal op te lossen. In dit artikel geef ik een zevental tips om op natuurlijke wijze en op eigen kracht snurken tegen te gaan.

Sommige van deze tips zijn simpel door te voeren of in ieder geval uit te proberen, andere zijn ingrijpender en vereisen een flinke doses discipline en inspanning.
 

7 Tips om snurken op te lossen

 

1. Afvallen

Overgewicht heeft een negatief effect op de algehele gezondheid, maar is daarnaast ook een van de belangrijkste oorzaken van snurken. Overgewicht kan snurken veroorzaken omdat er dan tijdens het slapen extra gewicht drukt op de longen wat de mogelijkheid tot diep in- en uitademen vermindert. Het lichaam ontspant tijdens het slapen en zo wordt de kans groter dat iemand met overgewicht naar adem gaat snakken en de kans op snurken wordt verhoogd.

Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs een kleine daling van 10% lichaamsgewicht de mogelijkheden tot een vrije ademhaling dusdanig verbetert dat er aanzienlijk minder wordt gesnurk.

Wist jij al dat goed slapen je kan helpen af te vallen? Niels Bosman (auteur van het populaire Koolhydraatarme 50 Dagen Programma) legt het uit in zijn gastblog over de relatie tussen afvallen en goed slapen.

2. Stop met roken

Nog zo’n ingrijpende verandering! Ook roken is slecht voor je op bijna elk gebied, en natuurlijk vooral voor je gezondheid en conditie. Roken kent een paar gevolgen die direct of indirect de oorzaak kunnen zijn van snurken. Zo zorgt roken voor irritatie van de luchtwegen waardoor de luchtwegen en keelholte verdikken, de doorgaan vernauwt, en de toevoeg van lucht wordt beperkt. Roken kan ook een zwelling veroorzaken van het slijmvlies in de neus waardoor men tijdens het slapen gedwongen wordt door de mond te ademen en dan kans op snurken zo wordt vergroot. Stoppen met roken zal het snurken aanzienlijk verminderen – en nog veel belangrijker – je algehele gezondheid, conditie en energiepeil verbeteren. Als jij verslaafd bent aan roken is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Eventueel kan je dit doen met behulp van een online oefenprogramma stoppen met roken. Een effectieve methode die al veel mensen net dat extra zetje heeft gegeven en succesvol van het roken heeft afgeholpen.

3. Neem een DIY stoombad

Een snurker ademt over doorgaans door de mond en niet door de neus. De reden hiervan kan zijn dat de neus is geblokkeerd door bijvoorbeeld een verkoudheid. Een DIY (do it yourself) stoombad kan hierbij een uitkomst bieden! Vul een bak met kokend water en ga hier met je hoofd onder een handdoek boven hangen. Voor het beste effect voeg je menthol toe aan het water.

4. Kies het juiste kussen

Een goed kussen of zelfs een speciaal anti-snurkkussen kan soms de oplossing zijn van snurken omdat de ligging van je hoofd een belangrijke rol speelt. Indien het hoofdkussen het ademen door de neus bevorderd, zal het snurken afnemen.

5. Vermijd zuivelproducten voor het slapen

Zuivelproducten ontwikkelen slijm in mond en neus en blokkeren zo de luchtwegen wat snurken kan veroorzaken.

6. Verander van slaaphouding

De kans op snurken is veel groter wanneer je op je rug ligt. Dit omdat snurken wordt veroorzaakt door het vibreren en tegen elkaar aan schuiven van het gehemelte, tong, huig en spieren in de keel. Bij slapen op de rug vallen deze delen van nature meer achter in je keel.

Slapen op de zij kan de oplossing zijn voor snurkers. Naast bovengenoemde reden ligt er ook minder gewicht en druk op de longen en wordt een juiste manier van ademen (door de neus) bevorderd.

Het probleem is echter dat er voorkomen moet worden dat men tijdens het slapen weer op de rug gaat liggen. Een dikker kussen kan hierbij helpen. Maar daarnaast zijn er ook verschillende manieren om dit te trainen. Voor deze zogeheten positietherapie zijn verschillende hulpmiddelen ontwikkeld maar er zijn ook DIY oplossingen. Zo kan je bijvoorbeeld een tennisbal bevestigen op de rug van een slaapshirt of pyjama om te voorkomen dat je op je rug gaat liggen (een tennisbal maakt dit namelijk nogal oncomfortabel). Er bestaan ook speciale anti-snurk shirts en snurkvesten waarbij een soort van schuimrol is aangebracht op de achterkant van het shirt om zo rugligging te voorkomen.

7. Train de spieren van je mond en keel

Bijvoorbeeld door het doen van ademhalingsoefeningen wat kan helpen meer controle te krijgen over je ademhaling. Wat ook erg effectief schijnt te zijn is zingen al heb ik hier zelf weinig ervaring mee (misschien onder de douche?), of het bespelen van een blaasinstrument. Mensen die zingen of een blaasinstrument spelen hebben over het algemeen een veel betere controle over hun ademhaling. Geen zin of tijd om een instrument te gaan bespelen? Er bestaat ook een online oefenprogramma met speciale oefeningen om de mond, keel en gehemelte te trainen en zo op natuurlijke wijze snurken effectief tegen te gaan.

Geef een reactie