slaapefficientieVerhoog je productiviteit door het verbeteren van je slaapefficiëntie. Wat is slaapefficiëntie en hoe bereken je die van jou?

In dit artikel geef ik uitleg van de betekenis van slaapefficiëntie en de manier waarop je deze voor jezelf kan berekenen. Een beetje een theoretisch artikeltje dus. Het volgende artikel is praktischer en zal meer gericht zijn op het verhogen van je slaapefficiëntie.

In een ouder artikel over snoozen wordt al een zeer goede en effectieve manier aangedragen om je slaapefficiëntie, of slaap effectiviteit, te verbeteren. In dat artikel kan je lezen dat, en waarom stoppen met snoozen een hele logische eerste stap is voor het verbeteren van je slaapefficiëntie!

Wat is slaapefficiëntie?

Wat betekend dit begrip nou precies? Hier kan ik eigenlijk vrij kort in zijn. Slaapefficiëntie is simpelweg de effectiviteit, of kwaliteit, van je slaap. Deze slaap effectiviteit is een getal, uitgedrukt in procenten, die aangeeft hoe effectief je slaapt. Doorgaans wordt aangenomen dat een slaapefficiëntie van 85% of hoger een gezond getal is. Boven de 90% en je kan echt spreken van een effectiever slaper!

Slaapeffectiviteit is de totale tijd dat je daadwerkelijk aan het slapen bent, van de totale tijd dat je in bed doorbrengt. Dus de totale tijd in bed, minus het wakker liggen. De tijd dat je wakker ligt voordat je in slaap valt + alle overige tijd die je wakker ligt door tussentijds wakker worden. Ook tel ik hierbij op de tijd dat je aan het snoozen bent voordat je je bed uit stapt. Dit omdat je tijdens het snoozen niet meer in een diepe effectieve slaap raakt… als je al slaapt.

Snooze-tijd moet morden meegerekend!

Slaapefficiëntie berekenen

Het gaat om een heel simpel rekensommetje. Het makkelijkste is het als je de tijden uitdrukt en berekend in minuten. Dit rekent het makkelijkst.

Je neemt de totale tijd doorgebracht in bed (TIB), en haalt daar vanaf het totaal aantal minuten dat je wakker hebt gelegen (inclusief de snooze-tijd). Vervolgens deel je dit getal door de totale tijd in bed (TIB dus) en vermenigvuldig je dit met 100. Nu heb je het percentage dat aangeeft hoeveel procent van de totale tijd in bed je daadwerkelijk slapend hebt doorgebracht… oftewel je slaapefficiëntie! (voor de betreffende nacht).

Tip tussendoor: Doe een beetje relaxt met het schatten van de tijd die je wakker ligt voordat je in slaap valt. Naar de wekker blijven staren totdat je in slaap valt helpt namelijk niet!

Het meest interessant is het natuurlijk om te weten wat dit percentage gemiddeld is over een langere periode. Dit kun je het beste doen door bovenstaande info bij te houden in een logboek. Hoe langer, hoe efficiënter en kwalitatiever dit getal is. (In dit geval dus even alle percentages optellen en delen door het aantal nachten).

Naar de wekker staren gaat je niet helpen

Een voorbeeldje:
Je gaat om 23:00 naar bed en staat op om 06:30, het heeft ongeveer 20 minuten geduurd om in slaap te vallen en je bent twee keer wakker geworden waarvan je één keer naar de wc moest. Samen waren dit 15 minuutjes. In de ochtend had je de wekker al om 6:00 gezet zodat je nog even een half uur kon snoozen! De totale tijd in bed is 7,5 uur (450 minuten). De totale tijd van wakker liggen, inclusief snoozen, is 20 + 15 + 30 = 65 minuten.

450 – 65 = 385
385 / 450 = 0,8555
0,8555 x 100 = 85,55%

In bovenstaande voorbeeld kan je spreken van een gezonde slaapefficiëntie (mits dit percentage een gemiddelde zou representeren voor een langere periode). Er is echter zeker ruimte over voor verbetering! Wat zou het met je slaapefficiëntie doen als je simpelweg zou stoppen met snoozen en gewoon de wekker zet om 6:30?

De totale tijd van wakker liggen is nu nog slechts 35 minuten!

450 – 35 = 415
415 / 450 = 0,9222
0,9222 x 100 = 92,22%!

In het 2e voorbeeld heeft een drastische verbetering plaatsgevonden! Je kunt hier zelfs spreken van een hele goede slaper! Uiteraard kan je er ook voor kiezen om een half uur later naar bed te gaan de avond ervoor, je wint dan een half uur aan vrije tijd en valt nog steeds in de categorie gezonde slaper.

Er is tijd te winnen!

Slaapefficiëntie verbeteren

Hier dus eigenlijk al een eerste tip voor het verbeteren van je slaapefficiëntie. Er zijn er uiteraard meer. Het mooiste is natuurlijk als je zowel je slaapefficiëntie weet te verhogen, en tegelijkertijd je totale tijd in bed kan reduceren! In het volgende artikel krijg je nog meer praktische slaaptips voor het verbeteren van je slaapefficiëntie!

Wil je meer? Download dan gratis mijn e-boek Effectief Slapen. In dit boek wordt de basis van een goede nachtrust beschreven aan de hand van 5 belangrijke factoren. Wil je het nog serieuzer aanpakken? Dan adviseer ik om eens te kijken naar de 7 Stappen methode van Slaapwijzer. Het is een betaald product, maar erg effectief gebleken bij het verhelpen van slaapproblemen en het verbeteren van de slaapkwaliteit.

Geef een reactie