opstaan-moeilijkWaarom komt het zo vaak voor dat we ‘s ochtends zoveel moeite hebben met opstaan? Voor de meeste mensen is dit iedere ochtend weer een strijd. Wanneer de wekker afgaat slaan we wat om ons heen in de hoop de snooze-knop te raken zodat we ons nog een keer kunnen omdraaien. Veel mensen herhalen dit meerdere malen en moeten zich vervolgens haasten om net op tijd aan te komen op werk of school! Maar waarom hebben we het ‘s ochtends zo moeilijk om wakker te worden en op te staan? Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Waarom opstaan zo moeilijk is

In de meeste gevallen word het moeilijk opstaan veroorzaakt door een verschoven slaap- waakritme. Ons slaapritme verschuift door de activiteiten die we s’ avonds uitvoeren. Wanneer we in de avond lichamelijk en/of geestelijk te lang actief blijven, gaan we later naar bed of hebben we meer moeite met in- en diep slapen en zo verschuift ons slaapritme. Denk hierbij aan sporten (lichamelijk), werken, televisie kijken of computeren (geestelijk). Hierdoor verschuift ons waakritme meer naar de nacht.

Melatonine

Het slaaphormoon melatonine speelt een belangrijke rol, dit hormoon zorgt ervoor dat we moe worden en goed kunnen slapen. De aanmaak hiervan wordt enorm beïnvloed door licht. Wanneer het donker word begint ons lichaam namelijk melatonine aan te maken om ons voor te bereiden op de nacht, licht zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine word onderdrukt. Om deze reden is het ook af te raden om tot laat in de avond TV te kijken, te computeren, of met je tablet of mobiel in de weer te zijn. Je staart dan rechtstreeks in een fel licht dat de melatonine aanmaak ontregelt. Je kunt het beste minimaal een uur voor het naar bed gaan alle lichten dimmen, en alle schermen uit doen. Lees voor het slapen gaan eens een boek in plaats van TV kijken.

Slaaptekort

We hebben gemiddeld zo’n acht uur slaap nodig. Als je dan om 7 uur moet opstaan moet je dus eigenlijk uiterlijk om 23:00 naar bed (eigenlijk nog vroeger omdat je slaapefficiëntie geen 100% is). Wanneer je je slaapritme  door lichamelijke of geestelijke activiteit met een uur of zelfs 2 uur verlegt verlegt, en de wekker toch gewoon om 07:00 weer gaat, kom je dus slaap te kort.

Door slaaptekort is je lichaam dus ‘s ochtends simpelweg niet genoeg uitgerust, je batterij is nog niet volledig opgeladen! Daar komt bij dat je melatonine gehalte nog hoog is doordat je slaapritme is verschoven. De aanmaak van melatonine stopt namelijk ook weer vanzelf om je lichaam zo weer klaar te stomen voor de dag. Maar als je slaapritme verschoven is ben je ‘s ochtends als de wekker gaat gewoon nog in slaapstand.

Je lichaam staat nog in slaapstand

Tips om makkelijker op te staan

 

1. Maak gebruik van licht

Je stopt de aanmaak van melatonine dus door licht, en daglicht is dan het meest effectief. Verder helpt lichamelijke beweging de aanmaak van melatonine tegen te gaan. Kortom, wat je in de avond moet vermijden, moet je in de ochtend als de wekker gaat juist direct toepassen! Klinkt best logisch toch?

2. Doorbreek gewoonten

Het beste kom je dus direct je bed uit, zonder te snoozen, en kom je direct in beweging. Zelf doe ik eerst snel een paar rekoefeningen en vervolgens spring ik letterlijk een beetje op een neer door mijn kamer als of ik (zonder touw) aan het touwtjespringen ben:)

3. Volg een avondritueel

Verder kun je het beste iedere dag rond dezelfde tijd opstaan om zo je slaapritme terug te dringen, het is wel belangrijk dat je dan in de avond ook wat eerder naar bed gaat, en dat je ‘s avonds dus geen lichamelijke of geestelijke activiteiten meer uitvoert. Vergeet ook niet om rekening te houden met voeding die lichaam en/of geest stimuleert zoals suikers en cafeïne! Probeer voor het slapen gaan gewoon lekker te ontspannen. Breng jezelf een gezond avondritueel bij, dim de lichten en lees een hoofdstuk uit een boek, of neem lekker een douch of bad.

Bovenstaande zijn gewoonten die doorbroken moeten worden, dingen die jij al jaren op jouw eigen manier doet. Nu je weet dat dit niet de gewoonten zijn die het beste zijn voor jouw gezondheid, dien je deze te gaan veranderen en je nieuwe gewoonten eigen te gaan maken. En dat is zeker niet makkelijk, we noemen het niet voor niets gewoonten! Ik kan je wel beloven dat het na verloop van tijd steeds makkelijker word, na een paar weken (en dit geld voor de meeste gewoonten) heb je deze al doorbroken en is je nieuwe gewoonte aangeleerd! Als je dit een paar weken constant volhoud word het makkelijk en zul je al snel zelfs niet meer beter weten!

In het boek Perfect Slapen in 7 stappen spelen bovenstaande onderwerpen als de invloed van licht en hormonen een belangrijke rol. In dit e-boek wordt precies uitgelegd hoe dit werkt en hoe je hormonen voor je kan laten werken en je kunnen helpen om beter te slapen. Wellicht is het voor jou interessant om je hier eens in te verdiepen.

Hoeveel moeite heb jij ‘s ochtends? En slaap jij wel voldoende? Doe eens de slaaptest en ontdek of jij een goede slaper bent.

Geef een reactie