snoozen is uitstelgedragSnoozen is een vorm van uitstelgedrag, of procrastineren. Je kiest er bewust voor om niet te doen wat goed voor je is.

Dit artikel is speciaal voor de mensen die al weten dat snoozen ongezond is, dat het je slaapcyclus bruut verstoort en je slaap waak ritme door de war gooit… Dat snoozen je alleen maar vermoeider maakt, je daardoor met minder energie op staat en gedurende de dag minder energiek en productief bent zijn ook niet bepaald voordelen te noemen! Dit is voor de mensen die dat weten, maar toch iedere ochtend weer snoozen!

Snoozen is een vorm van uitstelgedrag

Als jij nog niet weet waarom snoozen zo slecht is, en denkt dat het je helpt rustig wakker te worden, raad ik je aan om het artikel ”Waarom snoozen zo gevaarlijk is” eerst te lezen, en vervolgens terug te komen naar deze post.

Uitstelgedrag

Snoozen verschilt niets van andere vormen van uitstelgedrag, of procrastineren. Je kiest er bewust, of in het geval van snoozen vaak ´´half bewust´´, voor om niet te doen wat op dat moment verstandig of goed is, en op te staan, maar de snooze-knop in te drukken om het probleem – dat vervelende moment van opstaan – nog even uit te stellen.

Snoozen stelt het ”probleem” alleen maar uit

Slap excuus

Net als bij andere vormen van uitstelgedrag bedenk je excuses voor jezelf waarom het gerechtvaardigd is om die snooze-knop weer in te drukken. Dat je de extra slaap echt nodig hebt, dat je het nodig hebt om beter wakker te worden… Of simpelweg dat je best zou kunnen opstaan als je het zou willen, maar je ook wel wat korter kan douchen en snel kan ontbijten.. ”had ik toch al niet zo’n zin in”.

De tijd dat je aan het snoozen bent, ben je niet meer effectief aan het slapen.. dus als je meer slaap nodig hebt, is snoozen niet de manier.. Dan moet je juist je wekker later zette of eerder naar bed gaan. Het motief dat je er makkelijker van wakker wordt rammelt ook aan alle kanten, uit studies is namelijk gebleken dat het om de tien minuten onderbreken van de slaap cyclus er alleen maar voor zorgt dat je bio ritme in de war raakt en je vermoeider wakker wordt. Maargoed dit weten jullie nu als het goed is.

Eet een kikker

Brian Tracy, één van de grondleggers en grote namen wanneer het gaat om zelf-ontwikkeling, geeft een goed advies voor het tegengaan van uitstelgedrag in zijn bekendste boek genaamd ”eat that frog” (eet die kikker). Eet in de ochtend een kikker op, dan kan je weinig slechters meer overkomen die dag… een mooie metafoor voor de wijsheid dat je de dag het beste kan beginnen met de moeilijkste taak! En ja, voor veel mensen die dagelijks snoozen is direct opstaan als de wekker gaat een moeilijke taak.

Eet s’ochtends een kikker,

dan kan je niets slechters meer overkomen

Nu-ik en toekomst-ik

Onze nu-ik zou moeten beseffen dat je geen garantie hebt dat je toekomst-ik al zijn goede voornemens gaat waarmaken. De enigste die iets voor elkaar kan krijgen is jou nu-ik. Die kan gezond eten, naar de sportschool, iemand slecht nieuws brengen, of direct opstaan als de wekker gaat. Als je het overlaat aan je toekomst-ik moet je het nog maar afwachten. En nee het is allemaal niet makkelijk, het gaat om het maken van keuzes, beslissingen nemen… en de discipline om bij je keuzes te blijven… het weerstaan van verleidingen. Er is geen ruimte voor twijfel of besluiteloosheid, dan speel je uitstelgedrag direct in de kaart.

De toekomst-ik doet niet aan garanties

Bewuste keuze

Het is belangrijk dat je je bewust bent van je keuzes. Vertrouw er ook niet op dat je in de toekomst wel zult doen wat goed is, want waarom doe je het nu dan niet? Je nu-ik is de enige die dingen voor elkaar kan krijgen. Je toekomst ik doet niet aan garanties. Denk hieraan de volgende keer dat je de snooze-knop indrukt. Kies je hier dan bewust voor, prima, maar maak jezelf geen smoesjes wijs die nergens op slaan.

De les

Deze website gaat natuurlijk over slapen, en snoozen is in dit artikel niet alleen een mooi onderwerp, maar ook een voorbeeld. De wijze les in dit artikel hoeft zich niet te beperking tot het onderwerp snoozen, maar is van toepassing op heel veel situaties in ons leven.

Geef een reactie