de invloed van kleur op slaapGa jij binnenkort je slaapkamer een nieuw kleurtje geven? Hou rekening met de invloed van kleur op slapen. Kalme en lichte kleuren verlagen de bloeddruk en hartslag en maakt mensen rustig. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die kalme kleuren in hun slaapkamer hebben gemiddeld het langst en best slapen.

Invloed van kleur op slaap

Onderzoekers hebben onderzoek gedaan onder 2.000 huizen om de invloed van kleur op de kwaliteit van de nachtrust te onderzoeken. Hieruit is gebleken dat slaapkamers geschilderd of behangt in kalme kleuren, zoals blauw, groen, en geel het beste scoren. De grote winnaar… en dus de allerbeste kleur voor de slaapkwaliteit is blauw. Mensen die slapen in een blauwe slaapkamer slapen gemiddeld bijna 8 uur en worden het meest gelukkig en positief wakker! mensen met een groene of gele slaapkamer slapen gemiddeld 7 uur en 40 minuten.

Donkere kleuren als zwart, bruin en grijs zijn te somber, en de kleur die het allerslechtst scoorde is paars. Mensen met een paarse slaapkamer slapen gemiddeld minder dan 6 uur! Dit scheelt dus maar liefst 2 uur/25% met blauwe slaapkamers! De oorzaak ligt hem waarschijnlijk in het feit dat de kleur paars een stimulerende werking heeft. Zeker na een drukke dag kan je door dit effect moeilijker in slaap vallen. Ook heeft deze kleur nadelige gevolgen voor wanneer je in slaap bent, zo veroorzaakt het levendigere dromen en zelfs nachtmerries waardoor je slechter slaapt en minder uitgerust wakker wordt.

Kalme kleuren zijn dus het beste… althans, wanneer het gaat om de slaapkwaliteit!

Invloed op ander activiteiten

Want de kleuren in de slaapkamer hebben niet alleen invloed op de slaap, maar ook op andere dingen. En als je het van een andere kant bekijkt, is paars misschien wel weer de allerbeste kleur voor in de slaapkamer!? Huh, ja, wat blijkt… slaapkamerkleuren hebben ook invloed op het seksleven en de hoeveelheid seks die iemand heeft. En ja hoor, hier scoort paars juist het beste! Mensen met een paarse slaapkamer hebben gemiddeld 3,5 keer seks per week. Zou dit ten grondslagen liggen aan de korte nachten? Oke dit is waarschijnlijk te verklaren door de eerder genoemde stimulerende werking van de kleur paars. Ook karamelkleurige kamers ”scoren” goed met 3 keer per week! Rood is dan weer helemaal geen aanrader (als je graag seks hebt tenminste) met een score van slechts 1 keer per week!

Kortom, als jij je slaapkamer opnieuw gaat kleuren, is het goed om even stil te staan bij de invloed van kleur op je nachtrust… en ja, dus ook op je seksleven. Meer slaapkamer tips kun je lezen in het artikel: 7 tips voor een optimale slaapomgeving.

8 Responses to “De invloed van kleur in de slaapkamer”

  1. Ada, Beantwoorden

    Dag Alex,

    Ik heb een aantal blogs van je gelezen. Wat mij opvalt zijn de taalfouten die er in staan (‘d’ en ‘t’ – fouten). Ik word zelf altijd afgeleid door taalfouten, zit me er eigenlijk ook wel aan te ergeren, dat is jammer van de inhoud. Beschouw deze opmerking als positieve kritiek. Hartelijke groet,

    • alex, Beantwoorden

      Hallo Ada,

      Bedankt voor je bericht. Leuk om te horen dat je de blogs leest. Iets minder leuk (en beetje confronterend) om te lezen over de spelfouten ergernis, maar absoluut gewaardeerd! Het is heel goed (voor mij) dat je mij erop wijst. Ik weet dat ik er niet sterk in ben, maar als men/jij je er zelfs aan ergert dan is dat geen goed teken. Op de korte termijn weet ik niet zo goed hoe ik er iets aan kan doen omdat ik het gewoon erg moeilijk vind. Het is een punt waar ik aan zal moeten werken. Wellicht maar weer eens de grammatica boeken/internet induiken!

      Iig nogmaals bedankt voor je bericht, het heeft me zeker doen beseffen dat ik er meer aandacht aan moet besteden en dat ga ik zeker doen. Ik hoop dat je de blog blijft lezen, en dat je het spelfouten gehalte ziet verminderen waardoor je er meer plezier aan kunt beleven!

      Warme groet, Alex

      • Khadija, Beantwoorden

        Wat een mooie en openhartige reactie!
        Wellicht wat moeite met grammatice, maar je persoonlijkheid en zelfvertrouwen heb je zeker prachtig ontwikkelt. Met feedback of kritiek omgaan kan lang niet iedereen en al helemaal niet op deze manier.
        Wat betreft /d/ /dt/. Daar is een heel makkelijke regel voor.

        Vervoeg het werkwoord met het werkwoord met /lopen/.

        Ik bied (ik loop)
        Hij BiedT (hij loopT)

        De stam van het werkwoord /bieden/ eindigd op een /d/.
        Een stam is het werkwoord wanneer het vervoerd wordt met /ik/.

        Tip: een werkwoord kan alleen eindigen op /dt/ als het in de tegenwoordige tijd plaatsvindt.

        Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

        • Khadija, Beantwoorden

          De automatische correctie op m’n telefoon heeft wat woorden verkeerd gespeld zie ik.
          Maar ik geloof dat het wel duidelijk is.

  2. Sebastiaan, Beantwoorden

    Ik heb ergens gelezen dat je in je slaapkamer groene muren met witte muren moet combineren, denk jij hier ook zo over? En moeten blauwe slaapkamers echt helemaal blauw zijn (de muren dan)?

    Ik heb één groene wand (er wordt nog een wand groen geverfd), maar ik denk dat groen het beste is. Kalmerend, en je voelt je bij groen waarschijnlijk heel fit in de ochtend. Al is blauw iets beter om te slapen, maar het is niet echt een ‘opwekkende’ kleur voor ‘à ochtends.

    Verder een heel interessant artikel!

    Met vriendelijke groet,
    Sebastiaan

  3. Kenny, Beantwoorden

    Beste Alex,

    Ik heb mijn hele slaapkamer ene make-over gegeven en heb daarbij onderzoek gedaan naar kleuren en onder andere Feng Shui. Ik denk dat het ook belangrijk is welke tint van kleur je neemt, want ik heb altijd een blauwe slaapkamer gehad hier, maar dat was licht blauw. Nu heb ik donker blauw met een paar gouden accenten en ik slaap pakken beter.

    Ps: Ik had hem zo paars willen schilderen, maar ik denk dat ik toch liever slaap in mijn slaapkamer, haha.

  4. Kenny, Beantwoorden

    Ik denk dat je niet in je slaapkamer blijft, toch? Je staat op en gaat ergens anders heen 🙂

Geef een reactie