voedingsmiddelen die helpen beter te slapenLig je vaak lang wakker voor je eindelijk in slaap dommelt? Word je ’s nachts regelmatig wakker, om vervolgens onrustig te blijven woelen? Hoe moe je ook bent? Je bent niet de enige. Misschien heb je al diverse dingen geprobeerd om de slaap sneller te vatten. Minder of geen koffie, ’s avonds geen activiteiten meer plannen en minder naar je telefoon of laptopscherm staren, rustgevende yogaoefeningen doen etc. Stuk voor stuk natuurlijk goede stappen. Maar wist je ook al dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die je helpen in slaap te komen?

Het juiste eten helpt je beter slapen

Een paar nachten slecht slapen? Kan gebeuren. Maar constant slaapproblemen hebben, kan gevolgen hebben op de lange termijn. Je hebt moeite met concentreren, je voelt je lichamelijk minder sterk, hebt moeite met afvallen en ziet er slecht uit en kan uiteindelijk zelfs leiden tot hartproblemen, te hoge bloeddruk en beroertes. Mensen met slaapproblemen stappen al gauw naar de huisarts, om met slaappillen het probleem tijdelijk ‘op te lossen’. Maar medicijnen gaan vaak gepaard met allerhande bijwerkingen. In plaats van een slaappil, zou je ook de volgende voedingsmiddelen kunnen overwegen…

#1 Walnoten

Walnoten zijn een goede bron van tryptofaan, een aminozuur dat helpt bij het produceren van serotonine en melatonine. Deze stofjes heb je nodig om goed en rustig te slapen. Serotonine, ook wel het feelgood hormoon genoemd, helpt je bij het stabiliseren van je humeur. Je bent immers meestal niet op je vrolijkst wanneer je lijdt aan slaapgebrek. Melatonine is het slaaphormoon. Je kunt deze hormonen ook binnenkrijgen door supplementen te slikken, maar walnoten zijn een natuurlijke bron. Eet een handje walnoten als late night snack, of voeg ze toe aan een lekker en gezond toetje na het avondeten.

#2 Kersen

Fruitliefhebber? Dan hebben we goed nieuws. Kersen zijn een goede bron van melatonine, het slaaphormoon. Eet een bakje kersen bij wijze van toetje of snack. Ook hebben kersen een positief effect op gewrichtspijn. Mocht je dus slapeloze nachten ervaren vanwege pijnlijke gewrichten, dan sla je met dit vruchtje twee vliegen in één klap.

#3 Vis

Vis zoals tonijn bevatten veel tryptofaan. Een portie tonijn bevat al gauw zo’n 300 milligram tryptofaan. Daarnaast bevatten vette vis soorten zoals zalm, haring, makreel, sardines en paling ook omega-3 vetzuren, die kunnen helpen bij depressie en gewrichtspijn. Stuk voor stuk dingen die een positief effect hebben op je slaap!

#4 Honing

Wist je dat de natuurlijke suikers in honing je insulineniveaus een lichte boost geven en tryptofaan daardoor gemakkelijker het brein kan bereiken? Honing helpt met het stabiliseren van de hoeveelheid glucose in je lichaam en stimuleert het vrijgeven van melatonine. Voeg een lepel honing toe aan je kopje kruidenthee, golden milk of eet een lekker toetje met honing.

#5 Bananen

Bananen zitten boordevol kalium en magnesium. Een gebrek aan magnesium veroorzaakt nachtspierkrampen, wat de nachtrust niet helpt bevorderen. In één banaan zit ongeveer 32 milligram magnesium. Per dag heb je ongeveer 300 milligram magnesium nodig om een tekort te voorkomen. Met een banaan zit je dus op de goede weg! Je kunt een banaan eten, of een lekker recept maken. Bijvoorbeeld bananenrijstpudding, bananenmuffins of een bananenpannenkoekje.

Eet smakelijk (en slaap lekker)!

Deze gastblog is geschreven door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige bij jasperalblas.nl. Jasperalblas.nl maakt Nederland en België bewust van gezonde voeding en een gezonde leefstijl.

Geef een reactie