voedingsmiddelen die helpen tegen snurken

Als je snurkt, dan weet je als geen ander dat je partner daar veel last van kan hebben. Snurkgeluiden kunnen gebroken nachten opleveren, waardoor er irritaties en spanningen in je relatie kunnen ontstaan. Maar zelf kun je ook last hebben van het gesnurk. Bijvoorbeeld in de vorm van vermoeidheid, waardoor je overdag moeite hebt om je ogen open te houden en je te concentreren op je werk.

6x Voeding tegen snurken

Misschien heb je al allerlei hulpmiddelen in huis gehaald, maar wil je het snurken ook op een natuurlijke manier verminderen. Dat kan onder andere door op je voeding te letten. Voedingsmiddelen en snurken hebben namelijk meer gemeen dan je in eerste instantie zou denken. In dit artikel bespreken we daarom met welke voedingsmiddelen je snurken tegen kunt gaan. Doe er je voordeel mee!

Olijfolie

Olijfolie bevat vetzuren en heeft ontstekingsremmende eigenschappen die obstructie en versmallingen in je luchtwegen tegengaan. Doordat je beter kunt ademen, kun je een betere nachtrust krijgen. Je kunt de hoeveelheid olijfolie die je binnenkrijgt op een eenvoudige manier vergroten, door bijvoorbeeld je avondeten in olijfolie te bakken.

Honing

Honing heeft een antibacteriële werking en helpt de keel om te ontspannen. Maar om nu pure honing te gaan eten… Beter is om het bijvoorbeeld met je thee te mengen of als broodbeleg te gebruiken.

Amandelmelk en amandelen

Amandelen bevatten veel vitaminen, mineralen en goede vetten. Bovendien helpen ze om je keelweefsel te versterken en te verzachten. Vind je amandelen niet lekker? Probeer dan eens amandelmelk in combinatie met bijvoorbeeld muesli.

Sojamelk

Sojamelk is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Het kan een goed alternatief voor koeienmelk zijn als je intolerant bent voor lactose, maar ook kan het snurken verminderen. Een allergische reactie op lactose kan er namelijk voor zorgen dat de ademhalingswegen in je neus opzwellen, wat snurken in de hand kan helpen. Let er overigens wel op dat als je allergisch bent voor soja, je de sojamelk beter kunt laten staan.

Vis

Het eten van vis is om allerlei redenen gezond, maar het kan ook helpen om het snurken te verminderen. De eiwitten in vis zorgen er namelijk niet voor dat de hoeveelheid PG2 (prostaglandine) in je lichaam toeneemt, iets dat het eten van rood vlees wel kan veroorzaken. Prostaglandine kan een zwelling van het weefsel in de keel en neusholtes veroorzaken. Die zwelling kan er vervolgens voor zorgen dat je sneller last krijgt van snurken en dat je harder gaat snurken. Zie het eten van vis dus als een preventieve maatregel tegen snurken.

Rozemarijn

Rozemarijn is niet alleen heerlijk om je eten extra smaak te geven. Het kruid kan er ook voor zorgen dat keelirritaties verminderen, doordat het onder andere slijmvorming tegen gaat. De verminderde hoeveelheid slijm kan er voor zorgen dat je minder erg gaat snurken.

Wat kun je nog meer doen tegen snurken?

Naast het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen kun je nog meer maatregelen nemen die het snurken kunnen verminderen. Twee belangrijke maatregelen zijn het stoppen met roken en om te proberen om niet op je rug te slapen. Ook kan het helpen om een snurkbeugel aan te schaffen. Dit apparaat doe je in je mond als je gaat slapen. Snurkbeugels worden ook wel Mandibulair Repositie Apparaten genoemd en zijn in diverse varianten te koop. Van een beugel met standaard maten tot een op maat gemaakte variant.

Dit artikel is geschreven door Sjoerd Hansen namens snurken.net. De online bron over snurken. Wellicht kun je het snurken met de tips uit dit artikel al flink verminderen. Maar omdat ieder mens weer anders is, is het niet zo dat iedere tip standaard voor iedereen werkt. Wil je meer lezen over snurken en hoe je snurken kunt tegen gaan? Neem dan eens een kijkje op de site snurken.net. Hier vind je onder anderen een gratis e-book met 25 tips tegen snurken.

Bronvermelding:
Naast de parate kennis over snurken is het artikel ‘How to stop snoring with your diet‘ als bronmateriaal gebruikt.

Geef een reactie