Slechter slapen door gamen?

slechter slapen door gamenVeel mensen gamen tot in de late uurtjes. Is dit wel verstandig of slapen we dan slechter? Hoeveel invloed heeft gamen op onze nachtrust?

Verstoort gamen je nachtrust?

In dit artikel ligt de nadruk op de invloed van het spelen van computergames in de avond. Ik geloof dat het gamen zelf (overdag en met mate) een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de hersens. Je traint en ontwikkelt zaken als je alertheid, concentratievermogen, analytisch vermogen, het leggen van verbanden, vooruit denken, keuzes maken, problemen oplossen en prioriteiten stellen.

Onderzoek naar de invloed van gamen

In Australië zijn 2 kleine onderzoeken gedaan naar de invloed van gamen. Ik ga verder niet diep in op de onderzoeken, maar de conclusie van het verhaal is dat gamen vooral een negatieve invloed heeft op de nachtrust wanneer er ‘s avonds meer dan een uur wordt gespeeld. De onderzochten die een klein uurtje hadden gespeeld hadden minder slaapproblemen dan de proefpersonen die ruim 2 uur speelden voor het naar bed gaan. De verschillen zaten zowel in inslaap tijd als een kortere duur van de REM slaap.

Verschil gamen en TV kijken

In één van deze onderzoeking (onder tieners) werd voornamelijk gekeken naar het verschil tussen de invloed van gamen en TV kijken. Het verschil tussen 50 minuten gamen of 50 minuten tv kijken was niet schrikbarend groot. Er was wel sprake van een negatieve(re) invloed op de nachtrust. De slaapkwaliteit was hetzelfde alleen duurde het (minder dan 10 minuten) langer om in slaap te vallen.

Realistisch
Helaas waren beide onderzoeken te kleinschalig (17 en 14 proefpersonen) om echt betrouwbaar te zijn. Ik vind de uitkomsten overigens wel realistisch dus ik vermoed dat het min of meer de realiteit representeert. Door de kleinschaligheid kan er ook niets gezegd worden over de invloed van gamen op mensen die al slaapproblemen hebben. Mogelijk is de impact dan extra groot. Verder valt er niets te zeggen over de verschillende invloed van verschillende soorten games. Het lijkt mij niet onlogisch dat er verschil zit tussen een puzzel en een oorlogsspel.

De invloed van beeldschermen op slaap

Uit een grootschaliger onderzoek van de National Sleep Federation (1500+ onderzochten) is wel gebleken dat 63% van de Amerikanen slaapproblemen hebben door het gebruik van beeldschermen in de avond. Bijna iedereen (95%) van de onderzochten gaf aan in het laatste uur voor het naar bed gaan nog gebruik te maken van elektronica.

Ik denk zelf dat het grootste negatieve effect zit in het licht van beeldschermen en dus niet specifiek het gamen. Dit felle licht beïnvloedt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Normaal start je lichaam met de aanmaak van dit slaaphormoon wanneer het donker wordt. Door ‘s avond nog in een fel scherm te staren word de aanmaak van melatonine geblokt waardoor we niet ”natuurlijk” moe worden. Wanneer je aan het computeren of gamen bent zit je vaak dichter op het beeldscherm (in vergelijking met tv kijken) waardoor het negatieve effect wordt vergroot.

Hersenactiviteit

Een computerspel laat je hersenen over het algemeen veel harder werken dan wanneer je tv kijkt of met je mobieltje bezig bent. Het vergt vaak veel concentratie en alertheid. Daarnaast zorgt de spanning van het gamen voor de aanmaak van adrenaline wat ons wakker kan houden.

verhoogde hersenactiviteit bij gamen

Overigens geldt dit niet alleen voor gamen. Als ik in de avond aan het werk ben of ergens sterk op heb gefocust, dan heb ik meer moeite met in slaap vallen. Dan zijn mijn hersens nog te actief en druk bezig.

Verstoord slaappatroon

Echte hardcore gamers willen er wel eens een slecht slaappatroon en ritme aan overhouden. Er wordt meestal niet gegamed tot een vooraf bepaalde eindtijd, maar totdat men geen zin meer heeft of een doel in de game heeft bereikt. Of in het extreemste geval totdat iemand echt niet meer kan! Men gaat een avond om 23:00 naar bed en de volgende dag om 03:00. Een verstoord ritme is een grote oorzaak voor veel slaapproblemen!

Chronisch inslaap probleem

Bij actieve gamers, en al helemaal bij een game verslaving, is het niet gek wanneer het in slaap vallen een chronisch probleem word. Net als bij andere verslavingen is men er continue mee bezig in het hoofd. Wanneer iemand (hierdoor) niet ontspannen of zelfs gestrest naar bed gaat is in slaap vallen extra lastig.

Beperk de negatieve invloed van gamen

Een uurtje gamen per dag kan weinig kwaad. Bij voorkeur speel je alleen niet in de avond. Wanneer je toch in de avond wil gamen kun je de impact verlagen door verder van je scherm af te gaan zitten en het contrast van je scherm te verlagen. Beperk het gamen in de avond zoveel mogelijk en stop op tijd. Probeer het laatste uurtje te relaxen zodat je ontspannen naar bed gaat. Zo beperk je de negatieve impact op je nachtrust.

Dit bericht heeft 2 reacties.

  1. Emiel

    Ik denk dat dit stuk idd veel waarheid bevat aangezien ik 15 ben, met 0:00 gestopt ben met gamen, barstende koppijn heb, en deze reactie 2:30 schrijf. Verder ben ik ook benieuwd of een headset er iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik had dat ding een aardig stuk harder gezet om boven de ‘muziek’ van de kamer naast me uit te komen. Ik vind dat er meer en grootschaliger onderzoek naar gedaan moet worden door een Radboudproffesor of student ipv al die nutteloze onderzoekjes die je sochtends wel eens op de radio hoort. Bedankt voor het onderzoek, ik ga maar eens even een boekje opzoeken

  2. Ward De blauwe

    Ik geloof hier niet in want ik game Soms nog twee uurtjes s’avonds en val perfect in slaap.
    Dus stop met klagen en zagen dat gamen slecht is voor de jongeren en laat ze gewoon doen zolang ze maar goeie punten hebben op school en buiten gaan maakt dat toch niet uit
    Wou ik gewoon even zeggen
    Dank U

Geef een reactie