6 Tips om slaapverlamming te doorbreken

tips slaapverlammingOp het internet zijn veel interessante artikelen en verhalen te lezen over slaapverlamming, uitleg over wat slaapverlamming is en redeneringen over de mogelijke paranormale activiteit ervan. De grote vraag voor slachtoffers blijft echter wel onbeantwoord: wat te doen bij slaapverlamming en hoe te ontsnappen uit dergelijke levensechte nachtmerries en verlammingen? In dit gastblog richt Mike zich op deze vragen en het doorbreken van slaapverlamming.

Eerste ervaring met slaapverlamming

Het voelt voor mij aan als gisteren. Ik sloot mijn ogen en enkele minuten later leek het of ik volledig verlamd was en op straat lag. Een man/schaduw hield me vast en het leek alsof ik werd gewurgd. Het voelde aan als enkele uren maar het duurde waarschijnlijk slechts enkele seconden. Dit is alles wat ik me herinner van mijn eerste slaapverlamming.

Informatie over het doorbreken van slaapverlamming

Meteen ging ik opzoek naar informatie en tips. Ik vond echter enkel verhalen van mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt. Na wat uitgebreider onderzoek en enkele nieuwe eigen ervaringen kwam ik zelf tot een aantal tips die kunnen helpen bij slaapverlamming.

6 Tips bij slaapverlamming


Tip 1:
Slapen op je rug is een van de gevaarlijkere houdingen (mbt tot de kans op slaapverlamming) en kan de kans op slaapverlamming vergroten. We raden mensen die last hebben van slaapverlamming af om op de rug te gaan slapen.

Tip 2: Hoe moeilijk het ook lijkt, rustig blijven tijdens een aanval is het beste wat men kan doen. Om de aanval zo snel mogelijk voorbij te laten gaan is het nuttig om te focussen op de ademhaling.

Tip 3: Meestal lukt het niet om geluid te maken. Hoe dan ook, probeer het toch. Het kleinste geluidje of kuchje dat ontsnapt kan voor een kettingreactie zorgen waardoor je uit je verlamming kan ontsnappen. Bedpartners moeten ten allen tijden op de hoogte zijn van de mogelijkheid tot slaapverlamming en dienen de partner dan ook zo snel mogelijk wakker te maken indien het voorkomt.

Tip 4: De verlamming loopt over heel het lichaam. Concentreer je op een punt van je lichaam. Probeer bijvoorbeeld een vinger of een teen te bewegen. Wanneer dit lukt, kan je de verlammingsaanval breken.

Tip 5: Hoewel deze truc bij mezelf niet werkt, stellen veel mensen dat het ondergaan van de droom helpt. Jezelf erop voorbereiden en bij neerleggen kan dus helpen om de slaapverlamming iets aangenamer te ondergaan.

Tip 6: De tip die voor mij het beste werkt, is spieren in het gezicht aan te spannen. Wanneer ik zelf terecht kom in een slaapverlamming probeer ik mijn gezicht aan te spannen net alsof ik aan iets zeer vies heb geroken. Hierdoor kom ik telkens direct uit de verlamming.

Na het doorbreken van de slaapverlamming

Na de verlamming is het aan te raden meteen je bed uit te gaan en je gezicht nat te maken met wat koud water. In bed blijven liggen kan de kans op een vervolg verhogen.

Heb jij nog een tip die voor jouw werkt? Laat het ons weten!

Over de auteur van deze gastblog

Mike is een gedreven twintiger en auteur op de website matrasseninformatie. Hij is zelf geen onbekende op het gebied van slaapverlamming en is zodoende gekomen tot deze tips en het schrijven van dit artikel. Indien je persoonlijk contact met Mike wil is het mogelijk hem een bericht te sturen via bovengenoemde website.

Dit bericht heeft 11 reacties.

  1. Eliane

    het is waar soms als je je omdraait, komt het weer terug. Goeie tip om uit bed te gaan en je gezicht nat maken. Alleen een ding ik slaap op mijn zij en krijg het toch.

  2. Pamela de Vos

    Hier ook al jaren last van. Ik merk in stressvolle periodes er meer last van te hebben. Maakt ook niet uit of ik op mijn zijde lig of op de rug. Hallucinaties zijn er meestal wel en enkele keer niet. Ik voel het meestal wel aankomen maar kan het dan vaak toch niet meer voorkomen. Ik probeer idd ook om meteen recht te gaan zitten of uit bed te gaan ivm terugvallen in slaapverlamming. Na jaren vind ik het nog altijd doodeng.

  3. Kim

    Een vreselijk enge ervaring. Vannacht vloog ik door de kamer en lag er een lijk die ik aanraakte met m’n hand. Ik heb ook wel eens dat iets m’n dekbed strak over me heen trekt, het maakt dan niet uit of ik op m’n rug lig of buik. Meestal probeer ik uit alle macht te roepen, wat niet lukt, en waarschijnlijk door die spieraanspanning word ik wakker. Het komt een paar keer per jaar voor en meestal als ik een onrustige nacht heb, ik heb dan een tijdje wakker gelegen, val in slaap en dan gebeurt het.

  4. Floor

    Als ik niet goed kan slapen, al uren wakker lig en dan eindelijk in slaap val gebeurt het vaak.
    Ik voel het wel aankomen, dan zie ik lichtflitsen en krijg een heel zwaar gevoel op m’n lijf en m’n hoofd.
    Vaak kan ik nog door proberen te bewegen en geluid proberen maken eruit komen. Maar heb het ook vaak moeten ondergaan. Wat soms echt eng is.
    Vroeger zag ik ook schimmen rond mijn bed en hoorde heftige geluiden als gekrijs of iets wat op een cirkelzaag lijkt.
    Vooral niet op je rug in slaap vallen.

  5. Denise

    Ik heb het bijna altijd als ik op mijn rug lig en dan vooral als ik uitslaap (dus naar mijn idee te lang slaap) vaak heb ik dan spijt dat ik niet eerder ben opgestaan.
    Ik probeer op zo’n moment mijn man te waarschuwen om mij te helpen en het lijkt dan alof er wel geluid uit mijn mond komt maar volgens mij is dat niet zo.
    Ik vond het altijd erg eng maar toevallig de laatste keer dat ik het had bleef ik rustig en dacht ik bij mijzelf: niet tegen vechten maar gewoon weer gaan slapen en dan wordt ik vanzelf weer gewoon wakker en dat gebeurde ook.

  6. Kathia

    Ik heb het al van kindsaf aan. Het is horror en af en toe lukt het het voor te zijn maar dan ook net op de seconde als het begint recht in je bed te springen en 30 min naar je keuken of elders gaan .je beseft na al die jaren wel heel snel wanner je prijs hebt. Nu ik slaapmedicatie neemheb ik even geen last meer.een inslaper nemen en ik word 8u later wakker en uitgerust

  7. Max

    Ik heb alles geprobeerd maar het helpt niet. Ook lees ik overal dat mensen dit af en toe of zelden hebben. Ik heb dit soms wel 10 tot 20 keer per nacht waardoor ik eruit ga en niet meer durf te slapen omdat mijn hallucinaties echt heel eng zijn. Deuren klapperen, schimmen uit het plafond, heel erg het gevoel hebben alsof je dood gaat en wordt opgehaald. Het begint bij mij ook altijd met hele harde suizen in mijn oren.
    Iemand nog andere tips?

  8. Sietse

    Heel herkenbaar deze tips en verhalen. Het is gelukkig tegenwoordig iets minder (1 x per maand), maar voorheen ook meerdere keren per nacht.

    Mij helpt het om te bidden tot Jezus. Praten lukt niet, maar in gedachten altijd. Als je bidt en Jezus vraagt om hulp stopt de slaapverlamming.

  9. Anouk

    Vind het fijn te horen niet de enige te zijn. Ookal gun ik het natuurlijk niemand om hier last van te hebben. Bij mij gelukkig niet altijd hallucinaties, wel het gevoel niet te kunnen ademen en iedere keer weer het gevoel er dit keer niet meer uit te komen/ dood te gaan. Ik heb er rond de tien keer per week laat van. Op de bank in slaap vallen eindigt vrijwel altijd in een verlamming. Savonds in bed vaak meerdere keren achter elkaar en soms een paar dagen niks. Zou willen ooit te weten waar het bij mij nou echt vandaan komt!

  10. Matthew

    Ik heb het vaker gehad ik kon niks ik hoorde gegrom en het leek als of ik werdt gewurgd ik heb geprobeert Mn vinger te bewegen dit lukte niet ik gin proberen een geluidje de maken dat lukte ik dit was mijn geluid die kan doen bij verlamming dat is dit: kuchen

Geef een reactie