Perfect Slapen in 7 Stappen (Review)

perfect slapen in 7 stappen review

Perfect Slapen in 7 stappen. Het is de beloftevolle titel van het boek van slaapexpert en ervaringsdeskundige William van der Klaauw. Samen met een team van slaapdeskundigen is hij in 2013 Slaapwijzer gestart en in het voorjaar van 2015 hebben zij dit boek (en e-cursus) uitgebracht. Met hun zogenoemde ‘7 stappen methode’ helpen zij hun lezers om hun slaapproblemen aan te pakken en definitief op te lossen. Deze methode slaat aan en ‘verovert’ slapeloos Nederland inmiddels in hoog tempo. Een goede reden voor mij om me eens te gaan verdiepen in het boek en de filosofie van deze slaapdeskundigen.

Terug naar de basis

Het uitgangspunt van ‘Perfect Slapen in 7 Stappen‘ is om terug te gaan naar de basis. Veel mensen met slaapproblemen zoeken hun heil in oplossingen die niet de echte oorzaak bestrijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (homeopathische) middelen, kruidentheetjes of, erger nog, (verslavende en gevaarlijke) slaapmedicatie.

Verstoorde balans

Toch hebben slaapproblemen volgens de schrijvers van ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ in bijna alle gevallen te maken met een verstoorde balans. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

– Teveel stresshormoon (cortisol) in het lichaam om in slaap te kunnen vallen
– Een te hoge lichaamstemperatuur om goed (en diep) te kunnen slapen
– Een verkeerde afstelling van de biologische klok. Het lichaam is simpelweg nog ‘niet klaar’ om te kunnen slapen
– Een ontwikkelde ‘angst om te slapen‘ die eerst weggenomen moet worden.

Alleen door deze echte oorzaken aan te pakken, kunnen slaapproblemen definitief opgelost worden.

Opbouw van het boek

Het doel van Perfect Slapen in 7 Stappen is om met heldere, toepasbare en onderbouwde adviezen het verschil te maken. Dit begint ’s ochtends al. Wat je overdag doet bepaalt namelijk voor een groot deel hoe goed je ’s avonds slaapt. Dit heeft alles te maken met de (hierboven genoemde) ‘instelling’ van je biologische klok, het aanmaken van de juiste hormonen en een natuurlijke schommeling in je lichaamstemperatuur. In het boek wordt vanuit een brede basis – het herstellen van het vertrouwen, het zorgen voor structuur en regelmaat en het ontwikkelen van een ‘slaapverwekkende levensstijl’ – naar adviezen die je direct kan toepassen om beter te slapen.

Slaapproblemen oplossen? Ga terug naar de basis

E-cursus Dieper Slapen

Bij aankoop van het boek kunnen lezers (tijdelijk) gratis deelnemen aan de digitale cursus ‘Dieper Slapen’. Het doel hiervan is om aan de hand van simpele tips en adviezen zoveel mogelijk slaaptijd door te brengen in de slaapfasen 3 en 4 (diepe slaap) en de REM-slaap. Uit onderzoek blijkt dat deze slaapfasen veruit het belangrijkst zijn en zorgen voor het beste en snelste herstel. Dit zorgt ervoor dat je ‘effectiever’ slaapt, frisser wakker wordt en meer energie hebt. Bovendien haalt het voor mensen met slaapproblemen de druk van de ketel. Je leert erop vertrouwen dat je ook met minder slaap kunt genieten van een energieke dag. Het wegnemen van deze spanning heeft een indirecte positieve invloed op de slaapkwaliteit en de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen.

Laatste woorden

De filosofie achter het boek Perfect Slapen in 7 stappen, terug naar de basis en slaapproblemen bij de wortels aanpakken, spreekt me vooral erg aan. Een filosofie die ik met ze deel en waarover ik zelf regelmatig schrijf (onder anderen in mijn ebook). Daarnaast vind ik het sterk dat je eventuele vragen (over het boek of over je eigen situatie) rechtstreeks aan de slaapdeskundigen van Slaapwijzer.net kunt stellen. Ook zegt het wat dat ze een 100% tevredenheidsgarantie beloven, als het boek om wat voor reden dan ook tegenvalt, krijg je het volledige aankoopbedrag terug. Dit doet mij geloven dat de makers van dit boek overtuigt zijn van de werking en daarnaast loop je zelf dus geen risico. Voor mij voldoende reden om je te adviseren de Perfect Slapen in 7 Stappen methode een kans te geven!

Dit bericht heeft 2 reacties.

1. joke

Ik probeer het E-Book te bestellen maar er staat dat ik al ingeschreven ben maar heb niets ontvangen, doe ik iets fout??