Hoe creëer je een gezonde slaaproutine?

hoe creeer je een gezonde slaaproutine

Carrière maken, boodschappen, huishouden, kinderen, cadeautjes kopen, sporten; het leven van vrouwen uit de 21e eeuw kan behoorlijk hectisch zijn. Toch vinden veel vrouwen dat helemaal niet erg. Ze zeuren niet en zijn dankbaar voor wat ze hebben. Er zijn genoeg vrouwen die dat enerverende leven, in de goede zin van het woord, juist heel prettig vinden. Wanneer de balans goed is, is een drukke levensstijl vaak prima vol te houden. Goed eten, ontspanning en vooral goed slapen is dé basis voor een fijn en gezond leven waarin genieten op de eerste plaats staat. Maar, wat als de basis niet goed is door onvoldoende slaap?


Onderschat het belang van slaap niet

Een nacht niet goed slapen is vervelend en kan zeker al nadelige effecten hebben. Zelfs na een nacht doorhalen, kun je al meer last hebben van vergeetachtigheid en is het waarschijnlijk ook niet echt gezellig in huis. Toch komt een slechte nacht bij iedereen weleens voor en is het nog geen reden om je zorgen te maken. Het wordt pas echt vervelend als je structureel niet goed slaapt. Je wordt daardoor prikkelbaarder, gaat fouten maken en tegenslagen zijn minder goed te verwerken. Het immuunsysteem werkt minder goed, je hebt minder energie en zelfs meer kans op het krijgen van overgewicht. Een ander nadeel van slechts slapen is dat het te zien is; je oogt vermoeid, rimpels lijken dieper en wallen worden dikker én blauw. Kortom: goed slapen is echt héél belangrijk.

Zo creëer je een gezonde slaaproutine

Het creëren van een gezonde slaaproutine helpt om lekker te slapen. Probeer jezelf allereerst aan te leren om op een vaste tijd naar bed te gaan en op staan. Let er daarnaast op dat je ‘s avonds zo min mogelijk cafeïne houdende dranken drinkt. Cafeïne verhoogt het energielevel en verdrijft het gevoel van vermoeidheid; geen goed plan dus als je graag goed wil slapen. Kijk daarnaast zo min mogelijk op schermpjes voor het slapen gaan. Het blauwe licht dat schermen van computers, tablets en smartphones uitstraalt, heeft invloed op je biologische klok en kan daardoor het slaapritme verstoren. Je kunt er bijvoorbeeld beter voor kiezen om een boek te lezen voor het slapen gaan. Een warme douche voor bedtijd helpt het lichaam af te koelen en ontspant.

De ideale slaapomgeving

Creëer voor jezelf een slaapparadijs om goed slapen zoveel mogelijk te bevorderen. Gebruik zachte kleuren en zorg ervoor dat er niet te veel afleidende spullen staan in de kamer. Ga voor een minimalistische stijl en berg pluralia op in kasten. Investeer in een goed matras, kussen en dekbed. Zet planten in de vensterbank en zorg dat je de kamer elke dag voldoende ventileert. Bepaalde geuren kunnen een rustgevend effect hebben. Gebruik daarom geurende kaarsen, geurstokjes of kamerparfums die je prettig vindt ruiken. Bij Douglas kun je terecht voor allerlei producten die helpen om goed te kunnen slapen. Van heerlijk geurende kaarsen om helemaal zen van te worden tot een spray met een geur die ervoor zorgt dat de slaapkamer in no time een serene plek wordt waar je perfect kunt slapen.

Stop met piekeren

Soms kun je ‘s avonds de verkeerde kant op gaan fantaseren, ook wel piekeren genoemd. Piekeren is echt nergens goed voor. Het zorgt voor stress, maakt je onrustig en lost niks op. Veel mensen beginnen ‘s avonds in bed met piekeren. Er kunnen vervelende gedachten opkomen over gebeurtenissen uit het verleden of er zijn bijvoorbeeld zorgen die te maken hebben met financiën of gezondheid. Soms kan mindfulness helpen om van het piekeren af te komen; volledig in het moment leven en niet denken. Een andere optie is je pieker gedachten van je afschrijven. Hierdoor maak je het probleem voor jezelf inzichtelijk en kun je het misschien gemakkelijker relativeren.

Geef een reactie