invloed eten slaap jasper alblasNiet in slaap kunnen vallen, onderbroken nachten, vroeg wakker. We weten allemaal hoe rot je je kunt voelen als je een nacht of een periode slecht slaapt.

Je slaap heeft effect op je gehele verdere leven en staat van zijn. Zonder slaap heb je minder wilskracht om dingen voor elkaar te krijgen. Je bent sneller geïrriteerd, voelt je niet fit en hebt de neiging om veel en ongezond te eten omdat je het gevoel hebt dat je extra energie nodig hebt. Dat wil natuurlijk niemand. Je wilt je fit stralend en energiek voelen!

Hoewel je niet altijd invloed hebt op hoe je slaapt, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je slaap positief te beïnvloeden. Eén daarvan is gezond eten. Zonder dat je het door hebt kan ongezond eten de kwaliteit van je slaap heel negatief beïnvloeden. In dit gastblog artikel vertelt Anita Mulderij, voedingsdeskundige bij Jasperalblas.nl, wat je wel en beter niet kunt eten en wanneer om optimaal te kunnen slapen.

Ga met lichte honger naar bed

Het klinkt misschien gek, maar het beste kun je naar bed gaan met lichte honger. Niet alleen als je gewicht wilt verliezen krijgt dit de voorkeur, maar ook als je fit en fris op wilt staan. Dit geeft je lichaam rust en zorgt ervoor dat het gedurende de nacht niet hard hoeft te werken om het voedsel te verteren. Zo kan het goed uitrusten voor een volgende dag. Daarnaast kan je hormoonhuishouding optimaal herstellen, wat op veel processen in je lichaam een positieve invloed heeft.

Suiker

Het zal je niet verbazen, maar suiker is de eerste voedingsstof waar je beter mee kunt oppassen als je lekker en diep wilt slapen. Niet alleen suiker, maar ook snelle koolhydraten uit pasta, rijst, aardappelen en brood kun je beter vermijden. Gedurende de dag en zeker in de avond.

Om in slaap te vallen maakt je lichaam melatonine aan. Je wordt daar rustig en slaperig van. Om suikers te verwerken wordt het hormoon insuline door je lichaam aangemaakt. Insuline belemmert de aanmaak van melatonine. Eet het daarom liever niet en zeker niet in de avond. Dit zal je nachtrust sterk verminderen.

Suikers zorgen daarnaast voor pieken in de bloedsuikerspiegel waardoor je de hele dag last hebt van suikerdipjes en afwisselend moe en energiek bent. Dat is niet prettig. Door suiker en koolhydraten te vermijden voorkom je dit en voel je je over het algemeen een stuk fitter.

Om je nachtrust nog meer te verbeteren, kun je het beste langzame koolhydraten eten tijdens de maaltijden. Je lichaam doet er langer over om het zetmeel van langzame koolhydraten af te breken en om te zetten in glucose. Hierdoor komt het geleidelijk in je bloed terecht waardoor er minder insuline nodig is. Als je lichaam minder insuline hoeft aan te maken, is het beter in staat om melatonine aan te maken. Het zal je nachtrust flink verbeteren.

Vet

Veel mensen denken dat vet ongezond is. Gelukkig is dat niet helemaal waar. Gezonde natuurlijke vetten zijn zelfs erg belangrijk voor je lichaam. Het is aan te raden deze elke dag te eten. Denk bijvoorbeeld aan vetten uit avocado, omega 3 eieren en noten.

Transvetten daarentegen, die je vindt in bewerkte voedingsmiddelen zijn ongezond en verstoren verschillende processen in je lichaam. Deze kun je daarom beter niet eten.

Als je gaat slapen wil je niet dat je lichaam nog actief bezig moet zijn met dit proces. Dit vermindert de kwaliteit van je slaap enorm. Ook wil je niet met een vol gevoel in bed liggen. Dat voelt niet prettig en het zal tot gevolg hebben dat je minder snel in slaap valt.

Het kost je lichaam veel tijd en moeite om vetten helemaal te verteren. Dat is een reden om ze beperkt te eten maar vooral ook om ze in de avond of voordat je gaat slapen te vermijden. Het eten van een banaan of een bordje havermoutpap in de avond kan je nachtrust juist bevorderen. Een banaan bevat complexe koolhydraten, proteïne en calcium wat eraan bijdraagt dat de hersenen kunnen ontspannen. Dit zorgt ervoor dat de stof tryptofaan het slaapverwekkende hormoon melatonine kan aanmaken wat je slaperig maakt.

Koffie

Cafeïne is een no go als je lekker wilt slapen. Het kan 8 tot 10 uur in je lichaam blijven. Het is daarom aan te raden dit na de lunch niet meer te drinken als je optimaal van je slaap wilt genieten. Het maakt adrenaline aan in het lichaam, wat je alert maakt en ervoor zorgt dat je minder goed in slaap kunt komen.

Vooral als je veel koffie drinkt is het zeker het proberen waard om dit eens een tijdje achterwege te laten. Je zult merken dat je veel fitter op staat als je het niet drinkt of enkel in de ochtend drinkt. Meestal zelfs voor de wekker. Het is even wennen, maar na een paar weken is het een nieuwe gewoonte. Drink in de plaats van koffie veel water. Dit geeft direct energie, zorgt ervoor dat je je fit voelt en heeft geen negatieve invloed op je slaap. Als je een oppepper nodig hebt knijp dan een halve citroen uit in je water en voeg wat cayennepeper toe. Je zult merken dat je geen koffie meer nodig hebt!

Deze gastblog is geschreven door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige bij jasperalblas.nl. Jasperalblas.nl maakt Nederland en België bewust van gezonde voeding en een gezonde leefstijl.

One Response to “Hoe eten je slaap negatief kan beïnvloeden”

  1. Eleonore Demeulemeestes, Beantwoorden

    Hallo,

    reeds avonden na elkaar geraak ik moeilijk in slaap. Iedere nacht kom ik wakker rond 1 tot 2u. Waarom? Mijn vertering is niet optimaal maar ik probeer er alles aan te doen om dat optimaal te krijgen en toch lukt het me niet. Vandaar mijn vraag naar u, naar aanleiding van uw bondig en duidelijk artikel!
    Waarom kom ik telkens op dit uur wakker, krijg ik honger (eet dan al dan niet een rijstkoek ) en kan niet meer inslapen tot 1 of 2u later.
    Ik at gistermiddag 2 speltpistolets met geitenkaas en melkerijboter (matig), dronk water, at in namiddag 2 rijstkoeken en ‘s avonds rond 18.40u gegrilde kip met enkel zout op, gestoofde wortels en gourgetten (schil was er wel nog aan? of dat ok is?) gestoofd in kokosvet. Met gekookte aardappelen.
    Ik heb al nachten slaap tekort slaap maar 4 tot 5u ben een werkende vrouw van 40 jaar en zou graag mijn slaap terugkrijgen. Waar ligt mijn probleem?
    IK voel ‘s avonds al dat mijn lichaam niet moe wordt, het is mijn eten aan het verteren. En wordt mijn melatonine zo niet aangemaakt! 4u Na het eten van KIP heb ik nog oprispingen. En in de avond en nacht veel darmgerommel! Als ik de aardappelen niet zou eten, ben ik bang ‘s nachts wakker te worden van de honger. Enkel vlees en groenten? Is dat een oplossing? Maar dan mogen ze ook niet zwavelrijk zijn, of ik verteer ze ook niet en heb ik hetzelfde verhaal.
    Als ik te vet eet (bv. saus van het gebakken vlees zoals kip) heb ik het veel te warm in de nacht en wordt ik ook wakker. Was zo toen ik verse frieten in vers vet op basis van olijfolie met gebakken kip met enkel zout op had gegeten. Warm rond 1u en helder wakker. Dit voor een lange tijd midden in de nacht!
    Nu heb ik mijn kip gegrild en ik zit hier ook wakker, midden in de nacht en morgen moet ik gaan werken. Misschien een lang verhaal, maar ik wou duidelijkheid geven…
    Ben benieuwd naar uw reactie! Dank u Demeulemeester Eleonore

Geef een reactie