superfoods voor een super slaap Superfoods zijn tegenwoordig super populair… En gelukkig zijn er ook superfoods die speciaal SUPER goed zijn voor de kwaliteit van je slaap!

Superfoods, wat zijn dat eigenlijk?

 
Superfoods zijn hoogwaardige natuurlijke voedingsmiddelen die ongelooflijk rijk zijn aan vitamines, mineralen, antioxidanten, enzymen, chlorofyl, goede vetten en aminozuren. Veel meer nog dan andere groenten en fruit… Letterlijk dus supervoeding voor lichaam en geest!

Er zijn heel veel verschillende superfoods die allemaal erg goed zijn en in zijn algemeen bijdragen aan een goede gezondheid. En een gouden regel is en blijft dat gezond zijn in het algemeen ook bijdraagt aan een goede nachtrust. Maar superfoods zijn ook verschillend en kunnen bijdragen bij het realiseren van meer specifieke doelen. En beter slapen is één van die doelstellingen waarvoor bepaalde superfoods super-geschikt zijn!

Voor dit artikel heb ik wat research gedaan en een aantal superfoods voor je op een rijtje gezet die speciaal extra goed zijn om beter te slapen!

5 Superfoods voor een Super Slaap!

 

1. Rauwe Cacao

Rauwe cacao is ideaal voor mensen die veel te maken hebben met fysieke en mentale stress en inspanning. Rauwe cacao help te weer goed te ontspannen na heftige inspanning. Dit superfood bevat veel magnesium wat een belangrijke voedingstof is voor onze hersenen en lichaam om te kunnen ontspannen. Magnesium ontspant de spieren waardoor het lichaam zich makkelijker kan overgeven aan de slaap. Daarnaast bevat rauwe cacao nog een aantal andere stofjes die helpen onze hersenen te ontspannen, tryptofaan en serotonine, die beiden ook een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van een gezond en stabiel bioritme.

2. Himalaya Zout

Uit onderzoek is gebleken dat mensen slechter slapen wanneer er een verminderde hoeveelheid natuurlijk natrium in het bloed aanwezig is. Men slaapt minder regelmatig en word vaker wakker. Ter compensatie van het tekort aan natuurlijk natrium vind er namelijk een verhoogde activiteit plaats in het sympathische zenuwstelsel. Himalaya zout is denkbaar de beste en gezondste bron van natuurlijk natrium en daarom een perfecte ondersteuning voor een goede nachtrust.

3. Lecithine Granulaat

De eigenschappen van Lecithine Granulaat ondersteunen en reguleren op krachtige wijze onze nachtrust. Lecithine Granulaat ondersteund op effectieve wijze onze hersenen en alle hersenactiviteit. En dit is enorm belangrijk voor een gezond bioritme en slaappatroon!

4. Macuna Pruriens

Dit superfood heeft een geweldige positieve invloed op het herstel van ons natuurlijke slaappatroon. In het artikel over het slaap waakritme heb je misschien al gelezen dat onze hersenen s’avonds de stofjes serotonine en melatonine aanmaakt om de slaap te regelen. Macuna Pruriens bevat serotonine, en serotonine is op zijn beurt weer nodig voor de aanmaak van melatonine. Daarnaast bevat Macuna Pruriens de benodigde 5-HTP, en B5 en B6 vitaminen die in dit fysiologische proces nodig zijn voor de aanmaak van melatonine… en dit is het slaaphormoon waardoor je lekker slaapt!

5. Maca

Dit superfood is met name fantastisch om stress tegen te gaan. En aangezien stress één van de grootste boosdoeners is voor een slechte slaap, is Maca uitermate geschikt voor mensen die slecht slapen omdat ze veel wakker liggen door stress. Zo zorgt stress bijvoorbeeld voor een verhoogde aanmaak van cortisol door ons lichaam. En dit waakhormoon speelt een belangrijke rol in ons slaap waakritme. Maca herstelt de balans van onze hormoonspiegel en reduceert de aanmaak van cortisol. Ook heeft Maca de eigenschap om stress in het lichaam te beperken, waardoor ook onze geest wat meer tot rust kan komen. Daarnaast geeft Maca enorm veel energie! Let er dus wel op dat je Maca niet in de avond neemt want dan slaap je juist slechter… het beste neem je dit superfood in de ochtend bij je ontbijt.
 
meer-energie-programma

3 Responses to “5 Superfoods voor een super slaap!”

  1. Superfoods For You, Beantwoorden

    He alex,

    Goed artikel , het is inderdaad zo dat deze superfoods kunnen helpen met het bevorderen van de slaap!

    • alex, Beantwoorden

      Hi, en thanks! Mooie website heb je overigens.. Ik gebruik zelf ook nog een paar (andere) superfoods zoals lijnzaad en chiazaad:) gr

  2. daan, Beantwoorden

    Ik heb nu juist 2 avonden maca ingenomen voor het slapen gaan en dat helpt me juist te slapen. Zeker 2 a 3 dessertlepels.
    Het is een adaptogeen en volgens mij werkt dat voor iedereen anders.

Geef een reactie