rusteloze benen tipsNa een lange dag werken kruip je lekker onder de wol. In gedachten ben je al in dromenland, maar je lichaam werkt niet mee. Je benen voelen tintelend aan en je hebt het gevoel dat je ze continu moet bewegen. Met als gevolg dat je helemaal niet kunt slapen. Herkenbaar? Grote kans dat je het rusteloze benen syndroom hebt, oftewel RLS. Lees in dit artikel alles over de oorzaken, gevolgen en oplossingen!

Wat is het rusteloze benen syndroom?

Het rusteloze benen syndroom (RBS) of restless legs syndrome (RLS) betekent letterlijk ‘het hebben van rusteloze benen’. Mensen met onrustige benen ervaren een naar gevoel in hun benen en hebben een constante drang om deze te bewegen. De benen kunnen jeukerig, branderig en tintelend aanvoelen en dat gevoel verdwijnt alleen als ze daadwerkelijk bewogen worden.

Een jeukerig, branderig of tintelend gevoel in de benen

Met onrustige benen heb je dus constant het gevoel dat je je benen moet bewegen. Dit gevoel is sterker in de avond en komt op tijdens momenten van rust. Als je bijvoorbeeld in de auto zit, op de bank een filmpje kijkt of in een wachtkamer zit.

Maar het gevoel van onrustige benen is het ergst als je gaat slapen. Dan lig je lange tijd stil en komt je lichaam tot rust. Op die momenten zijn de neigingen om te bewegen het heftigst, wat het moeilijk maakt om in slaap te vallen. Mensen met rusteloze benen kampen daarom vaak met slaapproblemen en grote vermoeidheid.

Ongeveer 10% van alle mensen heeft last van rusteloze benen. Dit zijn zowel mannen als vrouwen, maar over het algemeen hebben vrouwen hier vaker last van. Rusteloze benen bij zwangerschap komt vrij vaak voor en ook als je 65+ bent, heb je hier meer kans op.

Oorzaken rusteloze benen

Een naar gevoel in je benen dus. Maar hoe ontstaat zoiets eigenlijk? Om dit te beantwoorden maak ik eerst een onderscheid tussen twee soorten RLS:

Primaire RLS

Bij primaire RLS is de oorzaak niet duidelijk. Vaak heeft deze vorm te maken met erfelijkheid. Iemand met primaire RLS krijgt dit vaak op jonge leeftijd en heeft iemand in de familie die hier ook last van heeft.

Secundaire RLS

Bij secundaire RLS is de oorzaak wel duidelijk. Bij secundaire RLS worden onrustige benen namelijk veroorzaakt door een externe factor; een andere aandoening, zoals: bepaalde medicatie (antidepressiva), ijzertekort, nierziekte, diabetes, vitaminetekort en Parkinson.

Hoewel er geen eenduidige oorzaak is, wordt er vaak een verband gelegd met de hersenen. Mogelijk heeft de aanmaak van dopamine hier iets mee te maken. Dopamine is een stofje dat verbindingen legt tussen je zenuwen en zo onder andere je beweging beïnvloedt.

Gevolgen rusteloze benen

In de meeste gevallen hebben mensen met rusteloze benen geen pijn. Toch zijn er wel nare gevolgen. Heb je RLS, dan wordt je overdag veel van je taken afgehouden. Je wordt namelijk snel afgeleid door je benen en je bent minder geconcentreerd.

’s Nachts is het erg moeilijk om in slaap te komen. Als je na een lange dag in bed ligt, kunnen onrustige benen je uit je slaap houden. Hierdoor kun je erg vermoeid raken en een slaapstoornis krijgen.

Tips bij rusteloze benen

Op het moment dat je hele erge last van je benen hebt, kun je ervoor kiezen om je te laten behandelen. Bij primaire RLS kun je medicijnen van je huisarts krijgen die als een soort dopamine werken. Bij secundaire RLS wordt de externe factor aangepakt.

Je kunt zelf ook dingen doen om RLS tegen te gaan, hieronder enkele tips bij rusteloze benen.

• Leef gezond! Denk aan: niet roken, drinken met mate, voldoende vitaminen binnenkrijgen en niet te veel cafeïne nuttigen (vooral niet ’s avonds). Deze factoren kunnen je klachten namelijk verergeren.
• Beweeg voldoende. Ook dit draagt bij aan een gezonde leefstijl! Ga regelmatig staan of doe rek- en strekoefeningen. Probeer ook voldoende te bewegen en te sporten. Doe dit alleen niet laat in de avond, want dan kun je moeilijker in slaap komen.
• Zorg voor goed slaapcomfort en een optimale slaapomgeving. Een lekker liggend bed, een goed hoofdkussen en een frisse kamer. Op die manier kun je beter en sneller in slaap vallen en heb je minder last van je benen.
• Laat je af en toe masseren. Dit zorgt voor goede doorbloeding in de benen en zorgt voor ontspanning.
Neem een warm bad, ook dit stimuleert de doorbloeding en kan je helpen tot rust te komen.

Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips. Je zal voor jezelf moeten uitproberen wat voor jou werkt en wat niet. Ongetwijfeld zijn er nog meer dingen die voor sommigen/velen een positief effect hebben. Heb jij last van rusteloze benen en heb je zelf nog handige tips voor anderen?

Geef een reactie