beter slapen door sportenSporten en bewegen brengt je zoveel moois, je ben gezonder, leeft langer, hebt meer energie, voelt je fitter, ziet er beter uit, en je zit doorgaans gewoon lekkerder in je vel dan wanneer je niet de tijd neemt om lekker te bewegen! De kans is natuurlijk groot dat je al lang op de hoogte was van deze voordelen, maar wist je ook al dat sporten een super positief effect heeft op je slaap?

Beter slapen door te sporten

Heb jij last van slaapproblemen? Misschien beweeg je gewoon te weinig. Een goede conditie zorgt er namelijk voor dat je sneller in slaap valt, maar dat je vooral ook dieper slaapt. En hoe dieper je slaapt, hoe beter je ”batterij” oplaad. Hoe langer je in een diepe slaap verkeerd, des te meer herstel vindt er plaats in je lichaam en geest. Je kunt hier overigens alles over lezen in dit artikel over de slaapcyclus.

Hoe is jouw conditie?

Mensen met slaapproblemen hebben doorgaans een hogere hartslag, een hogere spijsvertering en zelfs een hogere lichaamstemperatuur tijdens het slapen. Door actief te bewegen gaat je spijsvertering in eerste instantie harder werken en dus omhoog, maar daalt deze naar een paar uur tot een lager niveau dan dat het normaal zou zijn geweest, zonder te hebben gesport.

Hierdoor kunnen we overigens de conclusie trekken dat het niet verstandig is om vlak voor het slapen te sporten of op een andere manier erg actief te bewegen. Als je spijsvertering minder hard werkt kan je in de nacht beter en dieper slapen. Daarnaast heeft je lichaam na het sporten ook een paar uur nodig om weer af te koelen.

Stress is één van de grootste boosdoeners

Als er iets echt slecht is voor je nachtrust, dan is het wel stress. Door stress kan je uren wakker liggen van het piekeren. Aangezien sporten één van de beste methoden is om stress tegen te gaan, is het ook direct de perfecte manier om beter te slapen! Sporten gaat op verschillende manieren stress tegen:

Stofjes

Door te sporten of actief te bewegen komen en hormonen en neurotransmitters vrij in de hersenen. We hebben het over stofjes als dopamine, endorfine, serotonine en adrenaline. Deze zorgen voor een blij en gelukkig gevoel. Sporten maakt je dus letterlijk blijer en gelukkiger waardoor het stress zeer effectief tegengaat!

Gedachten

Wanneer je veel stress hebt ga je al snel piekeren, waardoor de stress eigenlijk alleen maar erger wordt. Sporten is een hele goede manier om jezelf even af te leiden van deze stressvolle gedachten, en daarmee meteen deze negatieve gedachtegangen te doorbreken. Door Sporten kan je heerlijk je gedachten legen. je bent dan even helemaal gefocust op de sport die je beoefend. Hoe intensiever de activiteit, des te beter kun je je gedachten ermee legen.

Spieren

Door stress spannen je spieren zich aan. Met veel sporten maak je intensief gebruik van je spieren waardoor je spieren uit deze aangespannen stand worden gehaald. Door het actief gebruiken van je spieren zorg je er eigenlijk voor dat je je spieren ontspant waardoor je minder last hebt van fysieke klachten door de stress.

Kiplekker

Je lichaam wordt gezonder en mooier wat je zelfvertrouwen en eigenwaarde vergroot. Zelfvertrouwen zorgt er voor dat je beter om kan gaan met moeilijke, en stressvolle, situaties!

Een merkbaar verschil

Iedere dag een uur sporten zou natuurlijk top zijn, maar om een positief effect te zien is dat niet perse nodig. Zorg er toch wel voor dat je minimaal 3 uur per week, en enigszins verspreid, echt actief in beweging bent. Het gaat dus niet alleen om het beoefenen van een sport, je kan het fietsen naar je werk of het wandelen met je hond hier ook prima toe rekenen. Al zijn dit, als je je niet hebt verslapen, niet de meest intensieve vormen van beweging, toch heeft het een zeer goede invloed. Pak dus een wat vaker de fiets om bijvoorbeeld je boodschappen te doen! Een andere populaire methode om met slechts enkele minuten per dag fitter te worden is het Fit in 4 minuten fitness programma. Wellicht kan dit je een uitkomst bieden als je weinig tijd hebt om dagelijks actief te bewegen.

In het boek Perfect Slapen in 7 Stappen speelt levensstijl en lichaamsbeweging een centrale rol. In dit e-boek (en e-cursus) wordt precies uitgelegd wat het effect is van lichaamsbeweging, hoe je dit het beste kan toepassen en hoe beweging en een juiste levensstijl je kan helpen om beter en dieper te slapen.

Geef een reactie