herkennen slaapstoornisVoel jij je overdag vaak vermoeid? Dit kan mogelijk veroorzaakt zijn door een slaapstoornis. Misschien weet je van jezelf dat je bijvoorbeeld te weinig slaap, of erg vaak wakker wordt gedurende de nacht. Of misschien heb jij juist het idee dat je de perfecte slaper bent. Toch kan het in beide gevallen zo zijn dat er sprake is van een slaapstoornis!

Zeker als je niet kan verklaren waarom je vaak moe bent, is het aan te raden jou slaapgedrag eens goed onder de loep te nemen. Misschien slaap je bijvoorbeeld juist te veel…

Slaapstoornissen

Sommige slaapstoornissen kan je heel goed zelf aanpakken, voor andere kan je je weer beter laten behandelen en/of je huisarts raadplegen. Het is in ieder geval altijd beter om erachter te komen dat je last hebt van een slaapstoornis, zodat je stappen kan ondernemen. Dit is natuurlijk beter dan dat je vermoeid door het leven blijft gaan zonder een idee te hebben van de oorzaak.

Onderscheid in slaapstoornissen

Er zijn heel veel verschillende slaapstoornissen, en deze zijn grofweg in te delen in twee grote groepen slaapstoornissen. We kennen de slaapstoornissen waarbij men te weinig slaapt, en stoornissen waarbij men juist heel veel slaapt.

Wanneer je te weinig slaap is er heel vaak sprake van een in- of doorslaap stoornis. Een voorbeeld van een stoornis waarbij men juist heel veel slaapt en toch moe is, is slaapapneu.

In- en doorslaap stoornissen

Een aantal stoornissen in deze categorie kunnen prima worden behandeld, en vaak zelfs op eigen kracht! Door het aanpassen van patronen in je slaapgedrag en/of levensstijl.

Pak de oorzaak van de slaapstoornis aan

Slaapstoornissen worden vaak veroorzaakt door andere klachten, de meeste slaapstoornissen worden verholpen door het aanpakken van déze klachten. Het is dus aan te raden om de oorzaak van je slapeloosheid  te achterhalen zodat je het probleem bij de kern kunt aanpakken.

Zo kan slapeloosheid heel goed veroorzaakt worden door stress, of zelfs door een psychiatrische aandoening als een depressie. Je pakt je slaapprobleem dan het beste aan door de stress of depressie te verhelpen. In het vorige blogartikel, Beter slapen Door Te Sporten, heb je misschien al gelezen dat sporten heel goed is om stress tegen te gaan. In het geval van een depressie is het verstandig om je huisarts raad te plegen zodat hij of zij je hiermee verder kan helpen.

Fysieke klachten

Ook fysieke klachten zijn vaak een oorzaak van slaapproblemen, denk bijvoorbeeld aan pijn door rug- of nekklachten, of jeuk door eczeem. In beide gevallen, en zeker in het laatste geval kan je ook het beste je huisarts raadplegen. In het geval van veel fysieke pijnen als bijvoorbeeld rugklachten biedt sporten ook vaak een uitkomst. Door sporten wordt ten eerste stress tegen gegaan, wat vaak een oorzaak is van fysieke pijn. Daarnaast ontspannen je spieren, en versterken je ze waardoor klachten worden tegen gegaan.

Aangeleerde slaapproblemen

Als er geen directe oorzaak achterhaald kan worden, en we het niet hebben over eenmalige en/of sporadische slaapproblemen, dan kan dit ook betekenen dat de slaapproblemen ooit zijn ”aangeleerd”. In dit geval is er ooit wel sprake geweest van een duidelijke oorzaak, iets dat een tijd heeft gespeeld en de slaapproblemen heeft veroorzaakt. Inmiddels kan deze oorzaak al lang verholpen zijn, zonder dat de slaapproblemen zijn verholpen, een vervelende nalatenschap van de eerdere oorzaak van het probleem. Deze slaapproblemen kan je overigens wel heel goed zelf verhelpen!

Vervelend nalatenschap

Overmatige slaap-stoornissen

Overdag altijd maar een slaperig gevoel, en het idee dat je in een roes leeft? Vaak moeite je ogen open te houden, of lukt dat soms helemaal niet? Ik heb zelf rond mijn 16e een jaar lang gehad dat ik, ondanks normale nachten, regelmatig in slaap viel tijdens de les op school! En als ik vervolgens na school thuiskwam ging ik eerst even een dutje doen op de bank (een dutje van soms een paar uur). Ook in het weekend had ik er geen probleem mee tot in de middag in bed te liggen. Dit is natuurlijk allemaal geen normaal (slaap)gedrag.

Geen normaal slaapgedrag

Het heeft invloed op je energie en prestatieniveau overdag, en dit was dan ook te merken in mijn schoolprestaties. Uiteindelijk leidde dit er zelfs toe dat ik een jaar over heb moeten doen. Het ergste is nog dat het niet eens nodig was geweest, als ik namelijk de laatste twee weken alles op alles had gezet had ik het misschien nog recht kunnen trekken… Ik had er simpelweg de energie niet voor en heb de handdoek direct in de ring gegooid.

Slaapapneu

Een slaapstoornis die gekenmerkt wordt door deze klachten is slaapapneu, ik vermoed dan ook dat ik hier destijds last van heb gehad. Dit is inmiddels al meer dan 10 jaar geleden en toen hield ik mij helaas nog niet bezig met het opdoen van kennis over slapen.

Narcolepsie

Een andere stoornis in deze categorie is Narcolepsie. In dit geval kan een persoon ook last hebben van slaapaanvallen. Narcolepsie is een familiare aandoening wat betekent dat het vaak voorkomt in een groep bloedverwanten, familie, zonder dat er echt sprake is van een duidelijke erfelijkheid. Als één van je ouders het heeft hoeft dit dus niet te betekenen dat jij het ook in je genen hebt.

Wel eens een nuchter persoon van een barkruk zien vallen?

Narcolepsie kenmerkt zich ook door een verschijnsel dat Cataplexie heet. Wel eens iemand (die niet dronken was) zomaar uit het niets van een barkruk zien vallen? Waarschijnlijk niet, maar stel dat, goed kans dat hij of zij hier dan last van heeft. Bij dit verschijnsel vindt er namelijk een plotselinge verslapping van de spieren plaats waardoor iemand direct naar de grond gaat. Ik heb het een keer gezien, rare gewaarwording. Ik hoorde achteraf van één van zijn vrienden dat het wel meer gebeurde. Vaak gebeurt dit bij een emotionele piek, of wanneer iemand zich bijvoorbeeld niet comfortabel voelt. De verlamming kan een paar seconden tot een paar minuten duren. Narcolepsie kan ook slaapverlammingen veroorzaken waardoor iemand tijdens het inslapen of wakker worden zich even helemaal niet kan bewegen.

Laatste woorden

Je hebt nu een klein beetje een idee van de verschillende soorten slaapstoornissen. Misschien slaap jij heel veel of juist heel weinig. Bij slaapproblemen is het in ieder geval altijd verstandig om naar de kern van het probleem te zoeken, de oorzaak van de slaapproblemen. Het verhelpen van de oorzaak zorgt er vaak voor dat ook de slaapproblemen verdwijnen.

Ken jij iemand, die net als ik vroeger, altijd maar loopt te knikkebollen met zijn hoofd, en moeite heeft zijn ogen open te houden? Misschien heeft hij of zij wel slaapproblemen. In dat geval kan je helpen door te verwijzen naar dit artikel en deze website!

Geef een reactie