tips om makkelijker op te staanNiet iedereen is een ochtendmens. Voor veel mensen is opstaan een dagelijkse struggle. De laatste jaren heb ik het ritme wel aardig te pakken en lukt het me om vroeg op te staan. (Niet meer om uit te slapen maar dat is een ander hoofdstuk). Dat is vroeger wel anders geweest. Het was zelfs zo erg dat ik de wekker een half uur tot een uur vroeger zette om maar te kunnen snoozen! En dan nog kreeg ik het voor elkaar om een paar keer extra te snoozen waardoor ik alsnog moest haasten om op tijd de deur uit te komen. Geen lekker begin van de dag. Iets wat jij misschien wel herkent gezien je dit artikel hebt gevonden;). Maar hoe zorg je ervoor dat het opstaan makkelijker of in ieder geval draaglijk wordt? Deze tips hebben mij geholpen en kunnen hetzelfde doen voor jou. Misschien word je zelfs wel ”zo’n ochtendmens”.

1. Sta direct op (niet snoozen!)

Ja, deze noemde ik net al. Het beste kom je dus direct je bed uit. Dat betekent dat je van de snooze knop af moet blijven. Iedere keer dat je deze knop indrukt maak je het jezelf moeilijker. Spring je nest uit en kom zo snel mogelijk in beweging!

2. Kom in beweging

Activeer je lichaam om een duidelijk signaal af te geven; dat het tijd is om op te staan en er een mooie dag van te maken. (of iig te doen wat je moet doen). Zelf rek en strek ik een paar keer en doe ik wat pushups. Hier ben ik in een minuutje mee klaar. Het maakt niet zoveel uit wat je doet als je maar beweegt. Veel mensen starten hun dag graag met Yoga en hebben hier veel baat bij. Dit neemt natuurlijk wel iets meer tijd in beslag. Kijk wat voor jou werkt, spring desnoods wat in het rond.

3. Maak gebruik van licht

Wanneer het donker is maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Wanneer het licht wordt, of jij het licht maakt, bereik je het tegenovergestelde en stopt de aanmaak van melatonine. Daglicht is het beste maar dat is er in de winter helaas niet vroeg in de ochtend. Om nog even een sprong terug te maken naar de vorige tip; Lichamelijke beweging gaat de aanmaak van melatonine ook tegen. Kortom, zorg meteen voor licht en beweging.

4. Drink water

Tijdens de nacht dehydrateert je lichaam dus begin je ochtend goed door deze weer te hydrateren met 1 of 2 glazen water.

5. Neem een koude douche (of koud afdouchen)

Mijn persoonlijke favoriet (of toch niet helemaal). De echte diehards gaan voor een koude douche. Zelf douche ik alleen koud af. Ik douche dus warm en laatste minuutje zet ik de kraan om op standje ”wakker worden”. Het is even afzien maar ik kan je beloven dat het erna lekker voelt. Koud douchen brengt nog veel meer gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo bevordert koud douchen het immuunsysteem en de bloedcirculatie. De website Gezonderleven heeft 10 voordelen van koud douchen op een rij gezet mocht je er meer over willen lezen.

6. Volg een ochtendritueel

Het avondritueel helpt je om makkelijker in slaap te vallen en het ochtendritueel helpt om makkelijker op te staan in de ochtend. Een ochtendritueel is niet meer dan een vast patroon welke je iedere ochtend volgt. Probeer enkele (of alle) bovenstaande tips hierin te verwerken voor een optimale start van de dag. Ik sta zelf op om 6.40 en heb een klein uurtje nodig voor mijn routine alvorens ik rond 7.30 de deur uit ga. In het weekend probeer ik hier zo min mogelijk van af te wijken. Ik zet dan geen wekker (maar ik word wel vroeg wakker) en ga in de ochtend sporten.

7. Neem je tijd (don’t rush it!)

Ik vind het maar niks om te moeten haasten in de ochtend. Dat is alsof je je iedere ochtend weer verslaapt. Iets wat je eigenlijk ook doet als je een aantal keer snoozed. Neem liever de tijd zodat je in de ochtend toekomt aan je ochtendritueel. Bepaal wat je wilt doen en hoe lang je er voor nodig hebt en zet je wekker op de juiste tijd (of 5 minuten eerder).

8. Zorg voor ritme en regelmaat

Probeer iedere dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Probeer hier ook in het weekend niet teveel van af te wijken. Als je vaste slaaptijden aanhoudt gaat je lichaam hieraan wennen. Misschien zelf in dusverre dat je wakker wordt vlak voordat je wekker gaat. Opstaan zonder wekker blijft toch het fijnst. Nadeel van een rock-solid slaapritme is wel dat uitslapen lastig wordt in het weekend.

9. Ga vroeger naar bed

De saaiste en meest voor de hand liggende tip heb ik maar voor het laatst bewaard. Overigens wel een hele logische en belangrijke tip. Vroeg opstaan betekent niet dat je minder (lees; te weinig) moet slapen. Probeer erachter te komen wat jouw slaapbehoefte is en hou hier rekening mee bij het bepalen van je ”bedtijd”.

Geef een reactie