slapen met warm weerAls de zomer weer aanbreekt en het zonnetje lekker veel schijnt, is de gemiddelde Nederlander daar hartstikke blij mee (overdag in ieder geval!). Maar als de nacht dan weer voor de deur staat, zorgt dit toch bij veel Nederlanders voor slapeloze nachten. Slapen met warm weer is voor veel mensen een probleem. Het is zelfs zo dat zo’n 75% van de Nederlanders bij zomerse temperaturen last heeft van slaapproblemen, en dat is natuurlijk enorm. Deze slechte nachten hebben vervolgens ook weer zo zijn doorwerking op het energieniveau en de productiviteit overdag.

18 Tips om beter te slapen met warm weer

Gelukkig zijn er heel veel dingen die je kunt doen om ook tijdens deze zomerse nachten lekker te slapen! Als je net als veel anderen ook last hebt van dit probleem, probeer er dan eens een paar uit. Ik heb in dit artikel 18 handige tips voor je die je helpen om zomerse nachten beter door te komen.

Maak optimaal gebruik van je ventilator

Het hebben van een ventilator is één ding, maar weet jij ook hoe je deze het beste kunt gebruiken? Je kunt je ventilator op verschillende manieren nuttig inzetten om jezelf van een lekkere koele nacht te garanderen.

Tip 1: Een ventilator zuigt de lucht achter zich op en blaast deze er aan de voorkant weer uit. Het beste kun je je ventilator daarom plaatsen bij een bron van koele lucht. In de nacht is de lucht buiten koeler dan binnen. Daarom plaats je de ventilator het beste bij een open raam zodat deze vervolgens de koelere lucht van buiten de kamer in blaast.

Tip 2: Maak je eigen airco systeem! Plaats flessen met bevroren water voor je ventilator zodat de lucht langs de ijskoude flessen wordt geblazen. Het ijs in de flessen zal natuurlijk gaan smelten zodat de werking ervan afneemt, maar het zorgt er in ieder geval voor dat de lucht een tijdje wordt gekoeld. Hopelijk lang genoeg om in slaap te vallen.

Tip 3: Hou je deur open en plaats de ventilator zo dat deze de warme lucht uit je kamer naar buiten de gang in blaast. Zorg dat je een raampje naar buiten open hebt zodat er koelere buitenlucht naar binnen stroomt. Door het luchtdruk verschilt stroomt koelere lucht naar binnen en vervangt het de warme lucht die kamer verlaat de gang in.

Tip 4: Het nadeel van veel ventilatoren is dat deze best veel lawaai maken. Misschien val je wel in slaap, maar word je vervolgens weer wakker als je van een diepe slaap in een lichtere slaap terecht komt. Deze overgang gebeurt meerdere malen in de slaapcyclus die we iedere nacht doorlopen. Dit kan je eventueel oplossen door een ventilator te kopen met een timer erop. De ventilator gaat dan vanzelf uit als jij, hopelijk, al lang lekker licht te snurken.

Al een ventilator en geen zin een nieuwe te kopen? Oordoppen! Alleen minder ideaal als je van een wekker moet wakker worden in de ochtend.

Maak gebruik van de koelere buitenlucht

 
Tip 5: Hou de ramen en deuren overdag zoveel mogelijk gesloten om de warme lucht buiten te houden. Wanneer de temperatuur in de avond af neemt, en koeler is dan de binnen temperatuur, zet dan de ramen open zodat de ”koelere” lucht naar binnen kan stromen.

Verkoel je lichaam

Er zijn veel verschillende tips en trucjes te bedenken om je lichaam te verkoelen voor of zelfs tijdens het slapen.

Tip 6: Slaap onder een koude/natte handoek of met een vochtig shirt aan. Het is wel een aanrader om op droge handdoeken te liggen of een water absorberende molton om waterschade aan je matras te voorkomen. Wanneer je kiest voor een molton let er dan wel op dat deze gewoon van katoen is en er geen ”plastic of pvc” laag in zit dat het waterdicht maakt. Dit ”ademt” niet waardoor het alleen maar broeieriger wordt in je bed.

Tip 7: Verkoel je nek, dit heeft namelijk zijn doorwerking in de rest van je lichaam. Doe dit bijvoorbeeld met een koelelement in een handoek.

Tip 8: Je kunt er ook voor kiezen om je kussensloop gedurende de dag in de vriezer te leggen! (doe dit wel in een speciale zak bestemd voor de vriezer). Ditzelfde trucje kan je overigens ook doen met je lakens.

Tip 9: Ook je voeten verkoelen werkt door tot de rest van je lichaam, je kunt deze verkoelen door je sokken nat te maken met koud water en deze vervolgens met slapen aan te doen.

Tip 10: Zorg dat je voeten onder de dekens/je laken vandaan steken. Zo kan warmte je lichaam via je voeten verlaten.

Tip 11: Neem een koele douche voordat je naar bed gaat. Hiermee koelt je lichaam af en blijft deze een tijdje koel waarna het weer langzaam opwarmt. Wellicht duurt dit lang genoeg om in slaap te vallen. Zorg er overigens voor dat je niet te koud doucht, dan moet het lichaam juist weer hard werken om op te warmen.

Als je geen zin hebt om te douchen voor het slapen gaan helpt het ook al veel om je lichaam te verkoelen door je polsen even onder de koude kraan te houden.
 

Overige tips om te slapen met warm weer

 
Andere handige tips om rekening mee te houden tijdens warme zomerse nachten.
 
Tip 12: Warmte trekt omhoog, dus het is beter om laag te slapen. Heb je toevallig een vliering in je kamer? Zet deze dan open zodat de warme lucht verder kan ontsnappen naar boven.

Tip 13: Slaap naakt.

Tip 14: Slaap met je armen en benen wijd zodat de warmte zich niet verzameld rondom je ledematen.

Tip 15: Genoeg en goed drinken. Voldoende gehydrateerd naar bed gaan zodat je niet uitdroogt door het zweten, en zodat je niet wakker wordt van de dorst. Je kunt prima warme dranken zoals thee drinken, dit helpt zweten bevorderen (en dit koelt je lichaam af) en het is goed tegen de dorst. Drink geen cafeïne zoals koffie in de avond en pas ook op met alcohol.

Tip 16: Je kunt bij de drogist verschillende slaapmiddeltjes/kruiden krijgen. Dus geen heftige slaapmedicijnen op recept, maar natuurlijke slaapmiddelen.

Tip 17: Gebruik een dun zomerdekbed met een vulling en tijk gemaakt van een natuurproduct als bijvoorbeeld dons, katoen of bamboo. De synthetische dekbedden waar toch de meeste mensen nog onder slapen laat geen lucht door en houd je lichaamstemperatuur vast. Je kunt bij hete nachten ook alleen onder een katoenen laken gaan liggen.
 
Tip 18: Uiteraard kan je ook airco aanschaffen. Het grote nadeel hiervan is wel dat airco over het algemeen niet goed is voor de luchtwegen. Daarnaast vreet een airco natuurlijk ook ongelooflijk veel stroom. Als je toch airco gebruikt zet deze dan niet te koud zodat je het risico loopt verkouden te worden. De ideale slaaptemperatuur ligt tussen de 16 en 19 graden.
 
Welke tip ga jij proberen?
In bovenstaande lijst met tips moeten toch wel enkele tips staan die voor jou de moeite waard zijn om eens uit te proberen. Welke vind jij het beste? Of heb je misschien nog andere slaaptips die helemaal niet zijn genoemd in bovenstaande artikel? Dan ben ik daar natuurlijk enorm benieuwd naar!

9 Responses to “18 Tips om beter te slapen met warm weer”

  1. Ventilator, Beantwoorden

    Ja, ik verkies een ventilator ook zeker boven een airco. Heerlijk met zo’n fris windje indutten. Het roesige geluid daar krijg ik juist echt zomer gevoel van haha.

  2. Anoniem, Beantwoorden

    Ik ga proberen om met een koude handdoek te slapen want een ventilator vertrouw ik niet meer want een keer had ik hem aan en vloog hij in de brand, als ik lag te slapen stond het huis in brand

  3. Anoniem, Beantwoorden

    De sokken werken wel maar zijn snel terug warm draai ze dan binnenstebuiten hoef je niet je sokken heel de tijd terug gaan nat maken?

  4. Anoniem, Beantwoorden

    Een “warmwaterzak” vullen met ijswater! Heerlijk koude voeten en géén gekledder met natte sokken in bed!

  5. Ik ga polsen koud maken, Beantwoorden

    Ik ga akkoord

  6. fabia, Beantwoorden

    Je hele lichaam met vicks insmeren wil ook wel helpen en houd de muggen ook nog `ns bij je vandaan

  7. Patricia, Beantwoorden

    Veel haarfohns hebben ook een koude-lucht-stand. Haakje in het plafond voor het snoer, ophangen en je hebt een prima alternatieve ‘van’.

  8. Anoniem, Beantwoorden

    Natte sokken

Geef een reactie