lekker slapen herfstZomers voelen we ons het meest energiek, maar zodra de herfst zijn intrede doet lijken de meeste van ons op slaapkwaliteit en energieniveau te moeten inleveren.

Hoe je in de herfst lekker blijft slapen

Je slaappatroon en biologische klok spelen een belangrijke rol in dit verhaal. De verschillende seizoenen kunnen onze slaap flink beïnvloeden en in de herfst hebben veel mensen moeite met het aanhouden van een goed slaappatroon. Door je slaapritme na de zomer aan te passen aan de herfst, kun je er voor zorgen dat je ook in herfst en winter energiek bent en lekker kunt slapen!

Slaapritme

Maar waarom is het in de herfst dan moeilijker om een goed slaapritme aan te houden zul je je misschien afvragen. Het is vooral makkelijker, of eigenlijk iets minder belangrijk, in de zomer (tenzij je wilt slapen tijdens een hittegolf). Zomers kennen we langere dagen waardoor we een iets losser slaappatroon kunnen aanhouden, we hebben langer licht waardoor we overdag makkelijk aan onze ”licht behoefte” kunnen komen voor een juist slaap waakritme. Wanneer de dagen korter zijn in de herfst en vooral in de winter moeten we wat meer moeite doen om in de lichtbehoefte van ons lichaam te voorzien! Ook hebben we doorgaans allemaal net ff iets minder last van stress in de zomer, en stress is één van de grootste boosdoener voor slaapproblemen.

In de zomer kunnen we een losser slaappatroon aanhouden

Actief avondprogramma

In de zomer ondernemen we vaak nog veel in de avonden, dit kan ook omdat we dus iets losser om kunnen gaan met ons slaappatroon. Het is alleen verstandig om je avondactiviteit ook wat aan te passen aan het seizoen. Als je in de herfst en winter op tijd in slaap wil kunnen vallen kan je je s’avonds het beste niet al te actief meer bezighouden. Maar hoe doe je dit dan wel? Hier nog wat tips om lekker vroeg te kunnen inslapen in de herfst.

6 Tips om lekker te slapen in de herfst

 

Ga vroeger naar bed

Ga mee met het dag- nachtritme, het wordt weer vroeger donker dus ga ook wat vroeger naar bed. Je kunt je slaapritme het beste geleidelijk aanpassen door een week iedere avond 10 minuutjes eerder naar bed te gaan (en op te staan), in plaats van meteen een uur eerder. Laat je lichaam rustig aanpassen.

Strikt slaappatroon

In de herfst en winter nog belangrijker! Zorg voor een strikter slaappatroon, probeer iedere avond min of meer op dezelfde tijd naar bed te gaan en in de ochtend ook op dezelfde tijd op te staan. probeer hier ook in het weekend niet teveel van af te wijken. Een uurtje langer uitslapen op zondag is lekker en kan geen kwaad, maar wanneer je veel later opstaat, slaap je zondagavond vaak slechter, en dit kan de eerste nachten/dagen van je werkweek goed verstoren.

Avondritueel

Je kunt je slaap opwekken door het aanhouden van een vast avondritueel, zo geef je je lichaam eigenlijk seintjes dat het bijna tijd is om te slapen en moe mag worden. Je kunt dit ritueel zelf indelen, maar een belangrijk algemeen punt is wel dat je geruime tijd voor het slapen gaan de lichten dimt en je omgeving donkerder maakt. Door licht blijft je lichaam namelijk cortisol aanmaken (waakhormoon), als het donker is stopt je lichaam daarmee en gaat het melatonine, (slaaphormoon) aanmaken waardoor je slaperig wordt. Dit fysiologische proces is overigens ook één van de belangrijkste redenen waarom we in de winter vaak veel vermoeider zijn of zelfs last hebben van een winter-dip. Daglicht heeft namelijk veel invloed, veel meer dan kunstlicht, en in de winter krijgt ons lichaam veel minder zon en daglicht.

Ontspanning

Eigenlijk is dit altijd belangrijk voor het slapen gaan, welk seizoen dan ook. Zorg dat je minimaal een uur voor het slapengaan iets ontspannends doet. Vraag niet teveel meer van je hersenen, anders draaien die nog op volle toeren als je in slaap wilt vallen. Vermijd computers, tv, werk, lichamelijke inspanning etc. Ga liever wat lezen, een muziekje luisteren, de afwas doen, of neem een bad.

Sommige dingen zijn altijd belangrijk

Voeding

Ook voeding is natuurlijk altijd erg belangrijk. Om vroeg te kunnen inslapen stop je beter nog wat vroeger met het drinken van koffie en het eten van veel suikerhoudende producten. Eet s’avonds geen (te) zware maaltijden en eet je avondmaaltijd niet laat. Geef je lichaam voldoende tijd om je voeding te verteren, anders is je lichaam hier nog erg druk mee als je al in bed ligt, en dit kan je nachtrust verstoren. Hou hier dus ook rekening mee als je vroeger wilt slapen. Je kunt hier meer over lezen in het vorige artikel: Slecht slapen door keuze voeding.

Verkoudheid

In de herfst krijgen we weer vaker last van een verkoudheid. Kriebelhoest en een verstopte neus kunnen ons uit onze slaap houden. Gelukkig zijn er wel dingen die je kunt doen om toch goed te slapen. In het artikel ”Slapen met een verkoudheid” lees je er alles over. + Meer tips om het hele jaar door beter te slapen!

Geef een reactie