Slecht slapen door traumaEen traumatische gebeurtenis kan veel invloed hebben op de slaapkwaliteit. Tijdens de jaarlijkse APSS meeting (Associated Professional Sleep Societies) van dit jaar is hierover een onderzoek gepresenteerd. In totaal hebben 2,776 mensen aan deze test deelgenomen die allemaal minstens één traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt.

Slecht slapen door een trauma

43,7% van de mensen die de enquête heeft ingevuld had last van serieuze slaapklachten. Hiervan had 13,2% last van trauma-gerelateerde nachtmerries, 16,8% van de deelnemers had trauma-gerelateerde slapeloosheid (insomnie), en 13,7% gaf aan last te hebben van zowel nachtmerries als slapeloosheid.

Trauma’s kunnen je slaap op verschillende manieren negatief beïnvloeden. Dit zijn de meest voorkomende problemen die door een trauma worden veroorzaakt:

Flashbacks en nachtmerries

Wanneer je continue word gekweld door flashbacks aan een traumatische gebeurtenis kan het erg moeilijk zijn om in slaap te vallen. Nachtmerries maken het moeilijk om vast- en goed door te slapen.

Verhoogde waakzaamheid

Het gevoel continue op je hoede te moeten zijn help niet in slaap te vallen. Dit is een natuurlijke en instinctieve reactie aangezien we kwetsbaar zijn als we slapen. Het continue opletten en op je hoede zijn zorgt er ook voor dat je s’avonds voor het slapen gaan niet goed kunt ontspannen waardoor je ook slecht slaapt.

Overdag’s moe zijn en slapen

De verwerking van een trauma kan veel energie kosten. Dit resulteert erin dat je overdag vaker vermoeid bent. Overdag slapen (bv een powernap) kan echter ook weer een negatieve invloed hebben op de nachtrust omdat dit het slaap- waakritme verstoord. Je kunt hierover meer lezen in het artikel ”Het slaap- waakritme”.

Angst en rusteloosheid

Sommige mensen ontwikkelen een angst of fobie na een traumatische gebeurtenis. In het donker liggen en/of alleen zijn kan angst en stress veroorzaken wat het erg moeilijk maakt in slaap te vallen.

Medicatie

Wanneer medicatie word gebruikt voor het verwerken van een traumatische gebeurtenis kan deze een nadelig effect hebben op de slaap. Het kan ervoor zorgen dat je overdag’s vermoeid bent en ‘s avonds niet goed kunt slapen.

Alcohol & drugs

Het komt voor dat men naar drank of drugs grijpt na het meemaken van een traumatische gebeurtenis. Beiden hebben een erg negatieve invloed op de slaapkwaliteit. Alcohol zorgt er wel voor dat je sneller in slaap valt, maar onderdrukt vervolgens de rem slaap en zorgt ervoor dat je niet diep en effectief slaapt. Verder word je veel sneller en vaker wakker zodra de alcohol begint uit te werken na een paar uurtjes. Je kunt hier meer over lezen in het artikel ”Slaap & Alcohol: Waarom we  niks meer herinneren

De verslechterde slaapkwaliteit door alle bovenstaande oorzaken kan resulteren in slapeloosheid en terugkerende trauma-gerelateerde nachtmerries. Door het slecht slapen is men overdag vaak vermoeider wat weer ten koste gaat van het energieniveau, de effectiviteit en productiviteit overdag.

Traumatische gebeurtenissen

Aanwezig zijn bij of zelf deel uitmaken van een traumatische gebeurtenis kan enorm veel stress met zich meebrengen. Er zijn heel veel oorzaken te bedenken die een traumatische ervaring tot gevolg kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan een ernstig ongeluk, een bijna-dood ervaring, een bedreigende situatie, het onverwachtse verlies van een dierbare, oorlog, natuurrampen, geweld, racisme, misbruik, mishandeling etc. Deze kunnen er allemaal voor zorgen dat je slechter slaapt.

Je slaap verbeteren na een traumatische gebeurtenis

Omgaan met een trauma heeft veel impact op de persoon zelf en zijn dierbaren. Slapen kan erg moeilijk zijn tijdens deze periode. Probeer toch altijd aan voldoende slaapuren te komen. Slaap is cruciaal voor je gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk. Onvoldoende- en slecht slapen kan de negatieve invloed en gevoelens van een trauma nog verder versterken. Wanneer je voldoende slaapt en uitgerust bent, ben je energieker, vitaler, voel je je sterker, en ben je beter in staat om met je trauma om te gaan en deze te verwerken.

5 Tips die helpen beter te slapen met een trauma

Hieronder een aantal tips die kunnen helpen beter te slapen na een traumatische ervaring.

1. Creëer een veilige slaapomgeving

Zorg voor een slaapomgeving waarin je je veilig en comfortabel voelt. De slaapkamer is wat dat betreft sowieso de belangrijkste plek in huis waar men zich echt veilig moet voelen. Dit is een oerinstinct omdat we kwetsbaarder zijn wanneer we slapen. Het Feng Shui inrichten van je slaapkamer helpt bij het creëren van een veilige en comfortabele slaapomgeving.

2. Zorg voor voldoende ontspanning

Probeer zoveel mogelijk te ontspannen voordat je naar bed gaat. Neem lekker een bad, lees een boek, luister rustgevende muziek, mediteer, of doe aan yoga. Een methode uit de yoga die in het speciaal goed is voor de slaap is yoga nidra, een techniek om tot een diepe ontspanning te komen. Als je dit doet voor het slapen zal je beter, dieper en rustiger slapen en uitgeruster wakker worden.

3. Sporten

Voldoende lichaamsbeweging overdag is één van de beste manieren om stress tegen te gaan en je hoofd lekker leeg te maken. Dit kan je helpen om geestelijk wat tot rust te komen. Verder maakt je lichaam het ”geluks-” hormoon endorfine aan wanneer je intensief sport. Het is overigens niet aan te raden om intensief te sporten vlak voordat je naar bed gaat. Probeer intensieve beweging tot minimaal 3 uur voor het slapengaan te mijden. Lees meer over de positieve invloed van sport op de nachtrust in het artikel ”Beter slapen door te sporten”.

4. Blijf niet wakker liggen

Blijf niet geforceerd in bed liggen wanneer je echt niet kunt slapen. Ga dan liever even je bed uit en doe een kwartiertje iets ontspannends als bv het lezen van een boek. In bed blijven liggen als je echt niet kunt slapen zorgt er alleen maar voor dat je gefrustreerd raakt en gaat stressen. Je loopt dan het risico dat je (negatieve) gedachten op hol slaan.

5. Maak gebruik van de invloed van licht op slaap

Vermijd ‘s avonds blootstelling aan felle lichten en beeldschermen. Dim de lichten ongeveer een uur voordat je naar bed wilt gaan en doe de TV en andere beeldschermen uit. Je slaap- waakritme wordt grotendeels beïnvloed door licht. het dimmen van de lichten zorgt ervoor dat je lichaam melatonine (slaaphormoon) gaat aanmaken wat je vermoeid maakt. Licht van bv beeldschermen gaat dit tegen en houd je wakker. Je kunt hier meer over lezen in het artikel ”Slechter slapen door gamen”.

Ik hoop dat dit artikel jou of andere mensen wat kan helpen. Wanneer je het idee hebt dat een trauma veel impact heeft op je nachtrust is het altijd aan te raden je huisarts of een andere professional te raadplegen.

Lees ook eens dit uitgebreide artikel over slaapproblemen, inclusief veel praktische tips! Of dit artikel met een uitgebreid overzicht van meer goede slaaptips. Je zou je ook eens kunnen verdiepen in de 7 Stappen Methode. Dit boek (en e-cursus) van William van der Klaauw, oprichter van slaapwijzer.net, biedt een beproefde en wetenschappelijk onderbouwde aanpak om slaapproblemen stap voor stap op te lossen.

2 Responses to “Slecht slapen na een traumatische ervaring”

  1. Maris, Beantwoorden

    Dochtertje heeft 3 jaar slaapproblemen gehad na een trauma. Ze was nog geen 2, maar sliep overdag en ‘s nachts ook niet meer. Drama natuurlijk! Na 1,5 jaar begonnen met melatonine om in slaap te komen en bijna 3 jaar na het trauma in contact gekomen met kinderpsycholoog die werkt met EMDR. Een bijzonder simpele therapie om het trauma te verwerken. Na 1 behandeling geen enkele nachtmerrie meer gehad. Nog wel geven we haar 1 pilletje melatonine waardoor ze rustig in slaap valt.

    • alex, Beantwoorden

      Bedankt voor je reactie Maris! Ik ben zelf niet bekend met EMDR, maar als ik jou zo hoor heel effectief dus! Fijn dat het zo goed geholpen heeft. Zou de melatonine wel nodig zijn? Het menselijk lichaam maakt zelf ook melatonine aan. groetjes Alex

Geef een reactie